Huisstijl historie

Heel zichtbaar zijn de wijzigingen welke door de tijd heen, met name aan ons beeldmerk, zijn doorgevoerd. In onze startersjaren, midden jaren negentig, maakten wij gebruik van, hoe kan het ook anders, een slang als ons beeldmerk. Deze werd eind jaren 90 steeds abstracter. Van 2001 tot en met 2008 hebben wij snakeware.nl als kwaliteitsmerk sterk in de markt gezet. Sinds september 2009 hebben wij radicale veranderingen doorgevoerd in onze huisstijl. Het beeldmerk van ons bedrijf heeft een organische en kleurrijkere vorm aangenomen en het woordmerk heeft een robuuster lettertype. Hiermee verwijzen wij naar onze frisse, flexibele blik op inventive, creative webdevelopment. In 2010 hebben wij gekozen voor een campagne met nostaligsch beeld in een jaren 80 zetting met een ambitues jongetje die op een zelf gemaakt podium springt en "altijd de beste wil zijn". 2012 zal het jaar zijn dat Snakeware haar promotiefilm laat produceren en tijdens de relatiedag in premiere zal laten gaan. 

 

Snakeware met het heldere kleurgebruik in ons vignet, veel ruimte en drie organische bollen staan voor onze kernactiviteiten en de drie directeureigenaren van Snakeware. Wij stralen innovatie en creatie maar zeker ook robuustheid en betrouwbaarheid uit.

 

In 2013, tegelijk met de transformatie van de Gashouder als het nieuwe hoofdkantoor van Snakeware, hebben wij met een intern projectteam gewerkt aan het scherp stellen van onze visie en missie om daaropvolgend te werken aan een nieuwe merkidentiteit. Deze merkidentiteit hebben wij, na testen bij verschillende stakeholders, tijdens een kookworkshop op 28 november 2013, waar alle medewerkers van Snakeware aanwezig waren gelanceerd. Naast de nieuwe merkidentiteit hebben wij ook een nieuw motto geintroduceerd 'digital identity'.

 

De nieuwe merkidentiteit straalt kracht, creativiteit en vakmanschap uit. Deze kernwaarden zijn verwerkt in het woordmerk. Dit om in één oogopslag aan iedereen helder te maken waar Snakeware voor staat, namelijk:  Het creëren van robuust en onderscheidend werk dat klanten op voorsprong zet voor elk medium met een digitale component.

 

Tegelijk met de introductie van de nieuwe merkidentiteit kwam Snakeware ook met een nieuw en helder motto: ‘digital identity’, want Snakeware creëert digitale producties en geeft inhoud aan identiteit.

 

Hieronder treft u een korte beschrijving van onze huisstijl historie sinds 1995 aan.

 


 

1995-1997

In de startfase van Snakeware hebben de oprichters van Snakeware opdracht gegeven aan een ontwerpbureau om een passend logo te ontwikkelen voor het nieuwe automatiseringsbedrijf. Het Logo moest aansluiten bij de naam van de onderneming en dat waar de organisatie voor stond: flexibele software oplossingen uit Sneek. Logo Snakeware 1995-1997

1998-2000

Bijna alle elementen van de huisstijl, die in 1995 ontwikkeld werd, blijven in de periode 1998 tot 2000 overeind.
Alleen het vignet/logo werd vervangen door een meer abstracte versie. Het logo stelt een slang voor met aan het uiteinde drie bollen/ringen die staan voor de drie afdelingen/directeuren.
Logo Snakeware 1998-2000

 


 

 2000-2001

Na het verzetten van de bakens (de hardware afdeling werd verkocht) ging Snakeware verder met twee kernactiviteiten: software en internet. Snakeware ging zich specialiseren in websites, intranet en online applicaties en het werd tijd om de huisstijl in zijn geheel te herzien. Een gerenommeerd communicatiebureau werd ingeschakeld om een frisser en moderner Snakeware neer te zetten. Het vignet/logo uit 1998 bleef behouden. Door het maken van een aantal kleine wijzigingen werd het vignet/logo herkenbaarder. Logo Snakeware 2000-2001

 


 

2001-2002  

Door het management van Snakeware werd gekozen om .nl achter de bedrijfsnaam te plaatsen en het vignet niet langer actief te hanteren. Deze wijziging werd doorgevoerd om alle marketing uitingen van Snakeware met internet in verband te brengen. Filosofie hierachter was dat potentiële klanten en geïnteresseerden sneller op zoek zouden gaan naar de website van Snakeware. Logo Snakeware 2001-2002

 


 

2003

In 2003 koos Snakeware er voor om naast snakeware.nl ook een payoff te gebruiken: internet na de hype. Dit kwam in al onze uitingen van 2003 terug. De drang om het oude vignet weer van stal te halen was merkbaar. Her en der dook het oude vignet/logo weer op in onze uitingen. Verder maakten we bij onze brochures en kaften gebruik van een frisse blauwe lucht in combinatie met een springend oranje mannetje. Logo Snakeware 2003

 


 

2004

In 2004 werd de huisstijl verder doorgevoerd en een internationale snakeware.nl en snakeware.com werden gelanceerd in het Nederlands, Engels en Duits. Er werd een duidelijke lijn uitgezet voor de verschillende advertenties in bijvoorbeeld de Entopic Content Management Gids 2005. Ook werden er reclameborden geplaatst met het herkenbare snakeware.nl bij Tennisvereniging Nomi in Sneek en bij Volleybal Club Sneek.

 

Het logo/vignet kwam deels terug in de vorm van een sterk uitvergroot logo/vignet in ons advertentiemateriaal, maar bijvoorbeeld ook op de visitekaartjes.

Internet na de hype

 


 

2005

In dit jaar vierde Snakeware haar 10 jarig jubileum. De nieuwe brochure werd dan ook voorzien van een dame die het cijfer 10 voor zich houdt. In 2005 gebruikt Snakeware een nieuwe pay-off: IT all starts with people. Dit om te benadrukken dat de medewerkers van Snakeware het verschil maken. Natuurlijk kregen alle uitingen van Snakeware een feestelijk tintje. De corporate website werd aangepast, advertenties, brochures, etc. werden gemaakt en Snakeware behaalde een 15de plaats in de Deloitte Technology Fast 50 en was het eerste Friese technologiebedrijf dat in de lijst voorkwam.

 

Snakeware was onder andere weer sponsor van de Sneekweek en ook het tennis, in de vorm van de Friese Tennis Kampioenschappen, werd door Snakeware ondersteund. Hier waren Snakeware vlaggen, rolletjes pepermunt met snakeware.nl aanwezig. Heel bijzonder was de lancering van de snakeware.nl zijden das met ingeweven logo, waarbij wij het eerste exemplaar aanboden aan dr. R. Jubels van rsg de Borgen.
10 jaar websites, intranet- en online applicaties

2006

Op de valreep van 2005 naar 2006 heeft Snakeware haar nieuwe kantoor ingericht en op 2 januari in gebruik genomen. Dit was meteen ook weer een mooie gelegenheid om de gehele huisstijl van Snakeware tegen het licht te houden.
In grote lijnen waren wij nog steeds erg te spreken over onze huistijl. Wel werd er naast 'snakeware.nl' en 'IT all starts with people' een toevoeging op al onze media uitingen gemaakt, om duidelijk te maken waar de expertise van Snakeware zit.

 

Wij omschreven dit als:

inventive & creative webdevelopment.
Dat is waar Snakeware anno 2006 voor stond.

Snakeware 2006

 


 

2007

Voor de uitingen in o.a. de gids Content Management Systemen 2007, waar ons content management systeem CMS Enterprise werderom uitvoerig in beschreven werd, creërden wij een nieuwe advertentie waarin de in 2005 geintroduceerde Snakeware stropdas een hoofdrol speelt.
Met de slogan: 'Strop? Niet met onze flexibele oplossingen!' gaven wij in klare taal aan dat samenwerken met Snakeware tot de resultaten leidt zonder overbodige rompslomp en daarmee overbodige kosten.

 

Daarnaast bracht Snakeware het Fryslân House als merk meer naar voren. Vanuit het Fryslân House met kantoren in Amsterdam en Riga is het voor Friese ondernemers mogelijk om makkelijker zaken te doen in de betreffende regio's.

 


 

2007-2008

In 2008, of eigenlijk vanaf ons 12,5 jarig bestaan sinds 27 september 2007, hebben wij de Schoppen Aas met daarop de Sneeker Waterpoort in onze communicatie uitingen doorgevoerd.
Hierbij gebruikten wij de slogan: "Met Snakeware heeft u dé Aas in Handen" waarmee wij wilden zeggen dat kiezen voor Snakeware als full service internetbureau een goede samenwerking en winnende resultaten oplevert. Ate van der Meer hield de kaart in handen voor een aantal reclame uitingen.

Zowel directie als het creatieve team van Snakeware vond dat er in de loop der jaren wel heel veel zaken aan de huisstijl waren toegevoegd en dat de huisstijl toe was aan vervanging.

 


2008

Het vervangen van een totale huisstijl is een behoorlijke klus, die wij inhuis ontwikkeld hebben.

Wat als eerste opviel aan de nieuwe huisstijl van Snakeware was het wegvallen van .nl achter de naam van het bedrijf. Na 8 jaar .nl aan onze naam te hebben toegevoegd vonden wij dat het internet genoeg ingeburgerd was. Deze .nl extentie bood geen toegevoegde waarde meer en werd daarom achterwege gelaten. Daarnaast werd een strak en robuust nieuw lettertype gekozen. De door de jaren heen gebruikte slogans "It all starts with people" en "inventive & creative webdevelopment" werden vervangen door het compactere "inventive creative webdevelopment" dat beter de lading dekt van de producten en diensten die Snakeware haar klanten biedt.

 

Nieuw waren ook de drie organische gekleurde bollen welke staan voor de drie kernactiviteiten en de drie directeuren van het Sneeker bedrijf. Hans Hoomans, Johan Nieuwenhuis en Ate van der Meer met hun team geven op kleurrijke wijze invulling aan het web. Begrijpelijk - Inspirerend - Nuchter.

 

 


 

2009

Doordat de nieuwe huisstijl recent geïntroduceerd was werd er voor 2009 besloten om de huisstijl op heel "cleane" wijze toe te passen. Zo waren onder andere de brochure, website en ook advertenties allemaal op eenduidige wijze volgens deze filosofie vormgegeven. Door het jaar heen hebben wij in de website een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd en hebben wij voor de "fun" factor de mogelijkheid van creatieve uitingen op basis van ons logo in onze website doorgevoerd. Zo kan het zomaar voorkomen dat het Snakeware logo een Nieuwjaars-, Valentijn- of Haloweenlook heeft. Andere wijzigingen zijn in 2009 niet doorgevoerd. Wel zijn er voorbereidingen getroffen om in 2010 goed uit te pakken en nog meer de nadruk te leggen op de kwaliteit, betrouwbaarheid en klantgerichtheid van Snakeware in combinatie met het 15 jarig bestaan in 2010.

 


 

2010

2010 stond in het teken van ons 15 jarig jubileum en natuurlijk de lancering van onze campagne 'altijd al de beste willen zijn' dat zo treffend op de gevoelige plaat gezet is door Henri Vos. De campagne geeft op een kinderlijk eenvoudige wijze onze grenzeloze ambitie weer om samen met onze klanten altijd het beste te willen bereiken. De campagne, gelanceerd tijdens ons 15 jarig bestaan op 27 maart 2010, hebben wij toegepast in CMS gidsen, zakenbladen, onze brochure en natuurlijk daar waar Snakeware zich als inventive creative webdeveloper aan potentiële klanten wil promoten via bijvoorbeeld grote bannieren of online banners. Wij kijken tevreden terug op het lanceren van de campagne waar wij ook een leuk achtergrond verhaal over hebben gepubliceerd.

 


 

2011

In 2011 hebben wij de campagne 'altijd al de beste willen zijn' verder vorm gegeven. In de nieuwe brochure hebben wij de naam van de campagne verkort naar "altijd de beste willen zijn" en de foto gecombineerd met een persoon, toevallig ook weer in een trui met ruitjes, die een ipad omhoog houdt met daarin ons "springende poppetje". We hebben alle advertenties aangepast naar deze nostaligsche look en feel. De speciale advertentie met een transparant in een gids voor woningcorporaties was nog wel de meest creatieve uiting in 2011. In de advertentie hadden wij een wit blok geplaatst en wanneer je een megeleverde transparante a4 hier over heen plaatste werd "de verbindende kracht" zichtbaar en handgeschreven een krabbel met "bel Snakeware". Een afbeelding van deze actie hebben wij hiernaast gezet. Zo gaat de creatieve actie van onze collega Ewoud Faber de Snakeware geschiedenis is.  

 


 

2013

2013 stond in het teken van grote (inter)nationale projecten. De transformatie van de stalen Gashouder uit 1905 tot ons hypermoderne en energiezuinige hoofdkantoor en de introductie van onze nieuwe merkidentiteit en het motto 'digital identity'. "Die paar woorden drukken uit wie we zijn en wat we doen," zei Hans Hoomans, Strategy Director van Snakeware over het nieuwe motto. "Onze missie is altijd geweest: de beste omgeving creëren voor onze klanten door het inzetten van digitale media. Of het nu gaat om technologie, creativiteit, veiligheid of productie: we willen voortdurend de status quo uitdagen. Producties van Snakeware moeten onze klanten beter, vooruitstrevend en onderscheidend maken." In december is er met man en macht gewerkt aan de fysieke verhuizing naar het nieuwe hoofdkantoor, het uitrollen van alle huisstijldragers zoals website, briefpapier en zaaknaamkaartjes met de nieuwe uitingen daarop en welkom heten van de eerste klanten, gasten en overige geinteresseerden in Snakeware en haar nieuwe onderkomen aan het Veemarktplein 1 te Sneek.

 

 

 

 


 

Ambitieus gestart op 27 maart 1995 en sindsdien gegroeid als toonaangevende speler in digitale media. Onze groei, dynamiek en gevoel voor kwaliteit zie je onder andere terug in ons woordmerk die wij met digital identity graag laden. Natuurlijk staan wij u graag te woord om uw ideeën en plannen om te zetten in robuust en onderscheidend werk wat u op voorsprong zet ten opzichte van uw concurrenten en waarmee u uw doelen weet te bereiken. 

Hebben wij uw interesse gewekt, vul dan ons contactformulier in. Wij maken graag een vrijblijvende kennismakingsafspraak met u.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.