
De features van Google Analytics 4
Google Analytics 4 (GA4) is straks niet meer weg te denken. Heb jij onze eerste blog over Google Analytics al gelezen? Hierin leggen we de mogelijkheden van GA4 uit. Om je een wat breder beeld te geven van de mogelijkheden van GA4, geven we je een kort overzicht van de beschikbare features.
Data Streams
Allereerst biedt GA4 de mogelijkheid om data uit meerdere bronnen in één plek te verzamelen. Zo kun je data van websites en apps groeperen. Je kunt je databronnen beheren onder Data Streams in de Admin interface. GA4 is ook bruikbaar bij één databron, zoals alleen een website.
Rapporten
In GA4 zijn rapporten meer gegroepeerd. Daarom vind je in de navigatie minder rapporten. Zo kun je nu alle demografische rapporten in één overzicht zien die je in de navigatie kunt aanklikken. Rapporten voelen meer aan als een dashboard, waar standaard naast tabellen ook veel gebruik wordt gemaakt van grafieken en visualisaties.
Insights tool
Om meer de diepte in te gaan qua analyses, heeft GA4 een verbeterde versie van de Insights tool. Deze tool genereert automatische inzichten en voorspellingen met gebruik van machine learning. Het kan je helpen snel waardevolle inzichten te krijgen om conversies te optimaliseren.
Explore
Een andere interessante feature in GA4 is de Explore sectie in de navigatie. Hier biedt GA4 opties om op verschillende manieren ad-hoc te analyseren en je data visueel te maken. Zo is het mogelijk om uitgebreider en specifieker user journeys te analyseren door middel van Funnel analysis en Path analysis. Funnel analysis laat zien welke stappen gebruikers ondernamen voordat zij tot een conversie of event kwamen. Daarbij kun je zelf instellen welke stappen doorlopen moeten worden. Met de Path analysis methode kijk je juist naar welke interactie volgde op een andere interactie.
Bieden de tools binnen GA4 niet genoeg voor het doen van analyses? Dan kun je ook een koppeling maken met BigQuery voor meer complexe en uitgebreide analyses. In GA4 is deze optie ook beschikbaar voor gebruikers van de gratis versie.
Events
Het is mogelijk om bepaalde events, zoals klikken op uitgaande links, YouTube interacties en downloads meetbaar te maken in de interface zelf. Het is dan niet nodig om dit in Google Tag Manager in te stellen! Het zal nog wel mogelijk blijven om de meting van deze events via Google Tag Manager te regelen.
Het laatste punt met betrekking tot events is de herziene structuur. In de huidige Universal Analytics properties was men gebonden aan de event category, action en label structuur. In GA4 is dit anders. Elke interactie krijgt een unieke event naam. Onder dit unieke event kun je parameters toevoegen die je zelf een naam kunt geven. Dit is een grote stap om meer flexibel te zijn in de extra informatie die je bij events wil doorgeven. GA4 is gebaseerd op een ander data model dan Universal Analytics, die meer de nadruk legt op gebruikers en events. Ook custom dimensions en custom metrics worden vervangen. Dit worden user properties en event parameters.
Audiences
User properties en event parameters zijn de bouwstenen voor audiences. GA4 bevat een andere soort audience: predictive audiences. Dit zijn door GA4 gegenereerde doelgroepen waarvan GA4 de kans groot acht op basis van machine learning dat zij een bepaalde actie op je website uitvoeren. Audiences kun je in rapporten toevoegen om verschillende doelgroepen te kunnen analyseren. Dat niet alleen, want als je je GA4 property linkt met Google Ads, worden deze audiences automatisch gedeeld zodat je ze direct kan gebruiken voor campagnes! Dit geldt ook voor predictive audiences.
DebugView
Als laatste biedt GA4 een nieuwe functie aan om tracking aanpassingen te testen (DebugView), die het gemakkelijker maakt om aanpassingen te testen en te zien of deze data doorkomt in Analytics.
Google Analytics 4 Demographic report
Wil je bijvoorbeeld meer zien over de technische prestaties van je website, dan kun je bij Technologie > Overzicht gelijk alles in één rapport zien. Hier zie je dan het aandeel van mobiele gebruikers versus desktop en tablet, de prestaties per browser, de verhouding tussen het verkeer van je app en je website. Per item kun je vervolgens wel nog doorklikken om dieper op de data in te gaan. Daarnaast kun je ook meer vanuit het Google Analytics-platform regelen zonder gebruik te hoeven maken van Google Tag Manager. Dit gaat dan vooral om cross-domain tracking en het doormeten van enkele basis gebeurtenissen.
Conclusie
Wanneer je GA4 bekijkt is het even wennen, in verhouding tot Google Universal. De verschillende rapporten, waar je al lange tijd aan gewend bent geweest, zijn er niet meer zijn of zien er anders uit. Heb je hulp nodig bij het installeren van GA4 en de features ervan? Lees onze eerste blog en/of neem contact met ons op.