Google Analytics 4 als basis voor data driven marketing

toine_dinkelberg
Toine Dinkelberg

Google Analytics 4 (GA4) vervangt op 1 juli 2023 Google Analytics Universal. Het huidige Google Analytics Universal is volgens Google onvoldoende toekomst proof met betrekking tot alle veranderingen op het gebied van privacy. Snakeware is GA4 uitgebreid aan het onderzoeken om er voor onze opdrachtgevers het maximale uit te halen. Het is niet slechts een nieuw jasje, het biedt met veel nieuwe features volop kansen. De verwachting is dat er nog vele nieuwe features en updates bij zullen komen.

 

Google Analytics 4 (GA4)

GA4 maakt gebruik van machine learning en artificial intelligence. Machine learning krijgt een prominente rol waarmee GA4 bijvoorbeeld kan aangeven welke gebruikers meer uit zullen geven dan andere gebruikers, met cross-device en cross-platform inzage in de gebruiker. Het is geoptimaliseerd voor websites en neemt data uit mobile apps net zo goed mee. Daardoor kan de journey van website naar app en weer terug, naadloos gevolgd worden. En helpt je dus de journey verder te verbeteren voor betere loyaliteit en hogere omzetten. Daarbij is Google Analytics 4 gefocust op privacy, zodat we, zelfs met de beperkingen van cookies, kunnen blijven vertrouwen op de data.

 

Google Analytics 4 vs. Google Universal

De grootste verandering van GA4 is de manier van meten. Universal Analytics meet op basis van sessies, die zijn gekoppeld aan gebruikersdata en verzameld worden vanuit cookies en browserinstellingen. GA4 werkt met het event-driven datamodel en koppelt sessies en paginaweergave los van elkaar. Het meet een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie geeft. De data is hierdoor accurater. Alle interactie die een bezoeker heeft met de website worden als een event gemeten.

 

Kenmerken GA4

Belangrijke kenmerken van GA4 zijn:

 

  • GA4 is goed schaalbaar: meer gebruiksgemak bij groei
  • In GA4 is het mogelijk data van website en app op één plek te verzamelen, mocht er een app zijn
  • Privacy staat hoog in het vaandel in GA4. Zo worden IP adressen standaard geanonimiseerd
  • GA4 zal beter in staat zijn om gebruikers te volgen, ook cross-device
  • GA4 heeft meer en diepere integratie mogelijkheden met producten, als BigQuery en Google Ads

 

Met GA4 snel inzage in data

Enkele vragen waar we met GA4 snel antwoord op krijgen, zijn:

 

  • Hoeveel gebruikers zijn er in totaal over verschillende platformen heen?
  • Waar vinden de meeste conversies plaats?
  • Welke kanalen zijn het meest effectief om nieuwe gebruikers aan te trekken?
  • Hoe ziet de reis van de gebruiker er over de verschillende platformen uit?
  • Verder vind je in GA4 ook een aantal nieuwe statistieken zoals, betrokken sessies, engagement rate, sessies per gebruiker, en tijd per gebruiker op de website/app.

 

Voordelen GA4

  • Makkelijker om een basismeting op te zetten en data in te zien
  • Betere, uitgebreide grafieken voor grafische weergave en visualisatie van navigatie stromen van gebruikers via funnels
  • Cross domain tracking is eenvoudiger geworden
  • Doelgroepen zijn makkelijker te segmenteren en vergelijken hoe ze ten opzichte van elkaar presteren, zoals nieuwe gebruikers versus terugkerende gebruikers, of mannen versus vrouwen. Ook kun je een segment aanmaken voor gebruikers die geen aankoop doen/niet converteren
  • Machine Learning en Artificial Intelligence functionaliteit zorgt voor Conversion probability, het maakt het targetten van relevante audiences vele malen efficiënter en eenvoudiger
  • Eenvoudiger aangeven welke gebeurtenissen wel of niet als conversie gezien mogen worden
  • Er wordt veel meer gekeken naar engagement, zoals sessies inhoud waarin een gebruiker langer dan tien seconden op een site is geweest, of meerdere pagina’s heeft gezien. Zo wil GA4 de kwaliteit van de gebruiker als geheel beoordelen
  • Meldingen voor bijzondere gebeurtenissen als een drop in bezoek, een hardloper in de verkoop en doelgroepen en koopgedrag in de vorm van churn probability. Het model doet analyse op basis van de 28 voorgaande dagen
  • GA4 biedt een gratis start met BigQuery, een datawarehouse in de cloud waarmee je zeer goede presenterende query’s op grote datasets kunt uitvoeren

 

Dit biedt de kans om de customer journey beter in kaart brengen van een individuele klant. Een goede customer journey zorgt ervoor dat je je (potentiële) klant beter begrijpt en in kan spelen op diverse behoeftes in de verschillende fases.

 

De nadelen van Google Analytics 4

  • Het is nog niet mogelijk om te filteren
  • Eigen doelen aanmaken in Google Analytics 4, zonder Google Tag Manager is niet mogelijk (bijvoorbeeld de bedankpagina van een formulier als doel), dit moet met Google Tag Manager
  • De historische data van Universal gaan niet mee, daarom is het belangrijk om GA4 nu in te stellen
  • Verandering in gedrag statistieken: bounce%, pagina’s per sessie en uitstappercentage missen
  • Er kunnen geen weergaven worden aangemaakt, deze waren handig om data te bewerken, bijvoorbeeld om te zorgen dat er een weergave was die IP-adressen filtert of een weergave waarin 404-weergaven verzameld werden om snel foutpagina’s te kunnen ontdekken. Dit zal later terugkomen volgens Google

 

Snakeware en de stap naar Google Analytics 4

GA4 is nog volop in ontwikkeling en niet alle functionaliteit zit er in. Voor veel opdrachtgevers hebben wij GA4 al geactiveerd, naast de Universal Analytics properties, ofwel 'dual tracking'. We blijven gewoon met Universal Analytics werken, maar zo bouwen we alvast data op in GA4.

We helpen je graag met het inrichten van GA4. Daarbij is het zinvol om de Analytics Audit uit te laten voeren. In deze audit worden de volgende onderwerpen behandeld en beoordeeld:

 

  • Opzetcookiebanner
  • Beschikbaarheid en beoordeling privacy statement
  • Beoordelingactivatie van cookiebannerkeuze / consent
  • Beoordeling van wat er gemeten wordt
  • Beoordeling Conversiemeting
  • Beoordeling KPI stelling en voortgangsbeoordeling
  • Beoordeling Google Analytics setup Universal Analytics & Google Analytics 4

 

De audit voeren wij uit en je ontvangt een verslag met tips en advies. De audit vergt een investering van slechts € 250. Daarmee ben je er zeker van dat Analytics en GA4 goed zullen functioneren. Wil jij een audit laten uitvoeren? Neem contact met ons op!