
Klantbeleving wint aan waarde in AI gedreven SEO
Google maakt steeds grotere stappen in de optimalisatie van zoekresultaten via Artificial Intelligence (AI). Als nooit tevoren benut Google data science om je de beste informatie te presenteren bij jouw zoekopdracht. Is het je de laatste tijd ook opgevallen dat ze dat steeds beter doen? Met een steeds diverser en altijd relevant zoekresultaat? Ideaal als je op zoek bent naar wat dan ook. Google helpt je steeds beter op weg.
Maar wat als je juist beter zichtbaar wilt worden in die snel ontwikkelende presentatie van zoekresultaten? In deze blog een update over hoe Artificial Intelligence de nieuwe pijler is onder zoekmachine optimalisatie (SEO), de klantbeleving en het resultaat dat jouw website voortbrengt!
De ultieme klantbeleving voor SEO en online succes
De ultieme klantbeleving creëren. Bij Snakeware doen we niet anders met prachtige en krachtige producties. We activeren projecten met het strategy- en data team en zorgen dat die mooie website ook mooie, nieuwe, betere resultaten brengt. Door de combinatie van creatie, data en activatie weten we al langer dat een snelle, onderscheidende en prettige ervaring op de website borg staat voor klinkende resultaten. Google onderschrijft het belang van een goede klantbeleving in toenemende mate met dank aan die andere expertise waarin Snakeware zich sterk maakt: Data en Artificial Intelligence!
Artificial Intelligence in Search
Voor de meeste bedrijven is ‘Search’ de belangrijkste bron van verkeer en conversies. Search staat zoekmachine marketing; voor Organic Search (SEO) en Google Ads (SEA). Het aandeel van Search in het totale verkeer naar een website zit veelal ver boven de 50%. Daarbij leveren deze kanalen de meest waardevolle bezoekers op; degene die op zoek zijn naar jouw aanbod. Ofwel zochten naar informatie over wat je met jouw aanbod kunt. Relevant verkeer dus en daarbij vaak de grootste bron qua bijdrage aan de uiteindelijke resultaten. Het is dus goed om daar scherp bovenop te zitten.
Artificial Intelligence in Google Ads
In zowel Google Ads als in SEO zien we dat Google steeds meer AI inzet. In Google Ads met smart van alles; Smart campaigns, Smart Bidding, Dynamic Ads. Alles gedreven door data en AI. Het is al langer bekend en er wordt in toenemende mate gebruik van gemaakt. Zo kan Google bijvoorbeeld op basis van data inschatten welke personen een hogere kans tot conversie hebben en het bod hierop aanpassen. Het voorspelt welke sitebezoekers, ofwel audiences, een grotere kans op converteren hebben.
Artificial Intelligence in SEO
In SEO wordt Artificial Intelligence ook steeds vaker ingezet. Google geeft niet veel prijs als het gaat om het algoritme en de indexatie van je website. Het is de SEO specialist echter niet ontgaan dat Artificial Intelligence de nieuwste pijler is onder goede vindbaarheid. De SEO pijlers zijn al lang constant: de techniek van de website, de content en het linkprofiel zijn al jaren de belangrijkste voorwaarden voor goede zichtbaarheid. Sinds kort is de klantbeleving, die ontstaat als men eenmaal op jouw website belandt een nieuwe pijler. Gedreven door Google’s machtige AI engines.
Google gebruikt de data die het verkrijgt rondom zijn zoekresultaten steeds actiever voor analyse, segmentatie, presentatie en optimalisatie. Google verkrijgt nuttige data over het volledige aankooptraject dat jouw klant doorloopt. Van de eerste initiële, verkennende zoekopdracht, tot de aanschaf van een product of een ander type event of conversie, tot de benutting van jouw producten en services. Het verkrijgt zelfs informatie van jouw klant, als die tevreden is over de aanschaf of juist helemaal niet! Dat... is heel veel data! En elk stapje in de ‘klantreis’ geeft Google informatie om diens ‘machines’ te ‘learnen’ welke zoekresultaten de zoekmachine-gebruiker of website-bezoeker de meeste waarde geven.
Pogosticks, Long en Last Clicks in de klantreis
Je vraagt je nu natuurlijk af welke informatie bij die stappen dan wel zo waardevol zijn voor de machine learning modellen van Google? Graag introduceer ik de Pogo Stick. Die is je wellicht nog wel bekend van weleer. Een stuk speelgoed waarmee je hoppend als een kangaroo door de straat sprong. Mooie, snelle sprongen, die je je ook in Search voor je kunt zien.
Klik je op een zoekresultaat en ben je binnen de kortste keren weer terug op de zoekresultaten pagina bij Google? Als een sprong met je pogostick gemaakt... Dan was de website die je bezocht schijnbaar niet helemaal wat je zocht. Want anders was je wel wat langer op die website blijven rondneuzen. Blijf je rondneuzen, dan spreek je van een ‘long click’.
De long click vindt plaats als de zoeker een zoekresultaat aanklikt en vervolgens lang op die website verblijft. Of in ieder geval; duurt het lang voordat Google je weer terug ziet. Want Google weet niet hoe lang je op een andere website zit, maar ziet goed of het lang duurt voordat je weer opnieuw in de zoekresultaten komt neuzen.
Beantwoordde het zoekresultaat wel volledig de zoekopdracht? De gezochte informatie werd gevonden, het product of de service werden gekocht, aan de gezochte de ‘leering ende vermaeck’ werd voldaan? Google ziet je dan niet meer terug; jouw klik naar het antwoord was ‘the last click’.
Stel je voor dat Google dergelijke resultaten over grote tijdspanne, over verschillende sessies en apparaten, over de volledige klantreis verzamelt en er steeds slimmer in wordt om die data te gebruiken om jou het meest relevante antwoord op je zoekvraag te geven. Ik zeg dan: welkom in de nieuwe wereld van AI in Search.
Jouw website, de klantbeleving; hét antwoord
Met bovenstaand in het achterhoofd is de ‘link’ naar de optimale klantbeleving snel gelegd. Je wilt de ‘zoeker’ hét antwoord geven op de zoekvraag. Het meest relevante aanbod, passend bij de intentie van de zoeker. Doe je dat op een prettige manier? En ook nog eens razendsnel. Want ook dat houdt Google netjes bij. Dan win je niet alleen de voorkeur van Google, maar ook die van de zoeker. En zo maak je van deze prospects nog vaker een klant.
Zorg dus dat jouw website de klant weet te boeien. Zorg dat jouw informatie de beste is vergeleken met het aanbod van je concurrenten. Relevante afbeeldingen en ouderwets goede tekst met heldere kopjes waardoor het prettig lezen is. Zeker! Het draait daarbij al lang niet meer om de juiste hoeveelheid ‘keywords’ op een pagina. Google begrijpt wat je schrijft steeds beter, door slimme NLP toepassingen als ‘BERT’. Kijk maar eens wat Google met al die slimmigheid kan in project LaMDA.
Zorg er daarnaast voor dat je de nodige ‘toeters en bellen’ op de website hebt. Denk daarbij aan mooie visualisaties, 3D renderings, configurators, audio- of videomateriaal. De kans dat de bezoeker langer op jouw website blijft, is daardoor groter. Hou haar geboeid en win een klant!
Net zoals Google dat zelf doet overigens. Kijk maar eens naar veel van de zoekresultaten pagina's van Google zelf en raak geïnspireerd. Steeds meer zoekresultaten tonen ook nog wel ergens de ‘ouderwetse’ tekstresultaten, ookwel de 10 blue links. Bij steeds meer zoekresultaten zie je ook een sectie met afbeeldingen, video of Google Maps suggesties. Je vindt er antwoorden op veel gestelde vragen rondom het onderwerp en gerelateerde, veel gezochte zoektermen die passen bij jouw zoekopdracht. Dat soort ‘rijke’ pagina’s houdt bezoekers vast. Boeit en verleidt de bezoeker te blijven totdat die is voldaan.
Google’s Artificial Intelligence gaat jouw rijke aanbod waarderen, jouw website beter laten ranken en nog meer prospects en klanten ervoor naar jouw website brengen! En daarom wordt dit steeds vaker de nieuwe pijler onder SEO en Search in de breedte genoemd.
Mee met de nieuwe mogelijkheden?
Ga ook voor de holistische benadering. Creëer die ultieme klantbeleving, met rijke, relevante, hoogwaardige content op een snelle verleidelijke website en ‘be a winner’ in de nieuwe tijd van AI en lerende machines. Meer weten over prachtige en krachtige nieuwe websites? Over Search en Artificial Intelligence? Klaar om te profiteren van de nieuwe mogelijkheden? Neem dan nu contact op en we helpen je graag bij het optimaal inrichten van jouw website en pagina's. Bel met Vincent Velema voor een inspirerend gesprek over het behalen van meer resultaat uit moderne digital marketing.