.png?height=495&width=1170&mode=crop&converttowebp=0)
Online positionering, de weg naar succes!
Positionering, de naam zegt het al: Je neemt een positie in. De kracht van positionering zit hem in de onderscheidende factoren. Hoe wil je gezien worden door je (potentiële) klanten? Vanuit deze gedachte wordt de positionering geformuleerd. Elk bedrijf beschikt over een positionering, maar hoe sterk is deze nu feitelijk? In deze blog zullen de drie componenten van positionering worden benoemd. Door middel van de juiste toepassing hiervan behaalt ook jouw bedrijf het gewenste online rendement.
Zoals bovenstaand benoemd bestaat (online) positionering uit drie verschillende componenten. Het gewenste resultaat van positionering is het creëren van een imago dat het bedrijf voor de doelgroep relevant maakt én waardoor het zich onderscheidt van de concurrenten. Het is aan het bedrijf zelf hoe specifiek de positionering is. Kwaliteiten als lage prijs en persoonlijkheid kunnen worden gecommuniceerd richting de doelgroep. Snakeware gaat verder dan positionering. Positionering wordt gezien als de eerste stap van het proces, maar is nog lang niet alles. Door middel van de juiste concrete acties, zal de online positionering worden door vertaald naar een Digital DNA.
Component 1: Merkidentiteit
Merkidentiteit: hoe staat je bedrijf als merk bekend in de markt? Velen zullen op deze vraag direct kunnen antwoorden hoe zij hun bedrijf zien. Laten we het eens van een andere kant bekijken, hoe ziet de klant jouw bedrijf als merk? Dit antwoord lijkt voor de hand liggend, maar hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Wat als je je merk ziet als vooruitstrevend, luxe en kwaliteit, terwijl de afnemers het zien als simpelweg een goed product voor een prima prijs? Wat is dan het gevolg voor de afzet? Waarschijnlijk speel je in dit geval in op de verkeerde identiteiten van het merk, waardoor miscommunicatie ontstaat. Onderzoek daarom altijd hoe de klant tegen je merk aankijkt in plaats van jijzelf.
Component 2: Doelgroep relevantie
Hoe relevant ben je als bedrijf voor je doelgroep? Dit is het tweede punt als we kijken naar positionering. Wat maakt jouw bedrijf relevant? Schrijf eens een aantal zaken op: Wat is waardevol voor je bezoekers, speel je online goed in op de juiste social media kanalen of ben je qua zoekwoorden erg relevant voor Google waardoor je goed gevonden wordt? Al deze zaken hebben te maken met relevantie. Ga eens voor jouw bedrijf na: “Hoe relevant ben ik nu eigenlijk voor mijn doelgroep?”.
Component 3: Onderscheidende factor
Wat maakt je bedrijf beter dan de concurrent? Veel bedrijven hebben deze termen vaak al op de website staan: “Persoonlijk contact”, “deskundig advies”. Natuurlijk zijn dit belangrijke factoren, maar zijn ze nu wel écht onderscheidend? Net als bij merkidentiteit, is het nagaan wat de doelgroep onderscheidend vindt erg belangrijk. Een mooi voorbeeld vind ik zelf altijd Coolblue, waarbij de belofte: “Alles voor een glimlach” ook daadwerkelijk alles voor een glimlach is. Zo heb niet alleen jijzelf plezier in je werk, maar bezorgt je je klanten ook een top dag!
“DNA is like a computer program but far, far more advanced than any software ever created”
Bill Gates, Microsoft
Hoe goed is jouw bedrijf online gepositioneerd?
Bovenstaande componenten bepalen je online succes. Het op de juiste manier toepassen hiervan is, in deze online concurrentiestrijd, belangrijk. Snakeware weet als geen ander hoe het je bedrijf de juiste online positionering biedt. Sterker nog, wij gaan verder dan enkel online positioneren. “De olie die de motor laat lopen. De zon die het bedrijf laat schitteren. In een Digital DNA komt alle merkinformatie samen”. Bij een Digital DNA starten wij vanuit de positionering, om zo vervolgens dit om te vormen tot online strategie. Wanneer de beoogde strategie in kaart is gebracht, zal er een plan worden opgesteld welke in het vervolg tot uitvoering wordt gebracht.
Digital DNA is een proces. Het gaat verder dan het vaststellen of opschrijven. Het is een repeterend proces van Think. Make. Check. Dit is hoe Snakeware een Digital DNA tot uiting laat komen.
Benieuw hoe jij een sterke online positie kan innemen? Neem contact met ons op!