CeBIT 2018 met Tech Data en IBM.

ewoud_faber_01 Ewoud Faber 15 juni 2018

De CeBit, het Europese business festival voor innovatie en digitalisering. Een mondvol. Dit jaar ook nog voor het eerst in een nieuw concept. Minder een vakbeurs, meer een festival. Een business festival welteverstaan. Met de dansschoenen dus ingepakt gingen Dave en Ewoud, op uitnodiging van Tech Data en IBM, op onderzoek uit in Hannover.

 

Woensdagochtend. De wekker om 03:00 uur. Een korte nacht, want om 05:30 uur is het verzamelen bij AC de Meern. Met de slaap nog in de ogen maken wij kennis met ons reisgezelschap, allemaal partners van onze gastheren. Met een kop koffie in de hand reizen we per touringcar af naar Hannover.

 

Aangekomen bij Messe Hannover zagen we al snel dat dit geen gewone beurs is, maar meer een campus opzet, waarbij het evenement meer weg heeft van een festivalterrein. Een reuzenrad. Een skylifter. Een grote ballenbak en een podium waar je u tegen zegt. Maar in alles een innovatie of digitaliseringscomponent verwerkt. Slim gedaan en dit past heel goed bij het aantrekken van generatie Y.

 

Even oriënteren. Waar te beginnen, want de vele hallen en mogelijkheden maken het er niet makkelijker op. We beginnen met de tour van IBM, met gave goed toepasbare projecten. De digitalisering van de haven van Rotterdam, slimme liften van Kone, AI Chatbot Eva en de indrukwekkende kwantumcomputer. De toon is gezet. Door naar de digitale transformatie van Vodafone, waarbij ze de kracht van het netwerk gebruiken. Vodafone is dan ook al lang geen telecombedrijf meer.

 

Naast de grote partijen waren er tig hallen vol met startups. Veel nog in de leuke gimmick fase en nog weinig commercieel toepasbaar, maar dit heeft tijd nodig. Pareltjes zaten er zeker tussen. Er komen mooie dingen aan. Met genoeg inspiratie op zak sloten wij de dag af met een biertje en de robotica rockband. Bedankt Tech Data. Bedankt IBM.