De evolutie van travel.

ewoud_faber_01 Ewoud Faber 6 januari 2017

Sinds bioloog Freek Vonk de zalen plat speelt over de evolutie in de gashouder van Amsterdam zijn we in de gashouder van Sneek druk bezig met de evolutie binnen vakantieparken. Hoe ziet het vakantiepark er van de toekomst uit? Welke technieken gebruiken we om reizen te plannen, boeken en te ervaren. Reizigers hebben toegang gekregen tot een schat aan informatie en geven voor een belangrijk deel zelf invulling aan hun vakanties en trips. Gedreven door digitale disruptie, het gebruik van nieuwe technologie en big data staat de reisbranche op een belangrijk kruispunt. Uber verandert de vervoerswereld, Airbnb de hotelwereld, Spotify de muziekwereld, Netflix de televisiewereld, maar wat verandert de wereld van vakantieparken?

 

Drie ontwikkelingen.

Er zijn drie ontwikkelingen van evolutie binnen het internet landschap, met elk hun impact op travel:

 

Ontwikkeling 1: Web of information

Het vergelijken en zelf samenstellen van reizen met een focus op prijsdifferentiatie.

Winnaar: booking.com - tactiek: concurreren op prijs

 

Ontwikkeling 2: Web of social

Peer to peer vakanties, stay with locals, sociale beoordelingssystemen en reputatiemanagement bepalen het oriëntatie- en boekingsproces.

Winnaar: Airbnb - tactiek: concurreren op prijs en gemak

 

Ontwikkeling 3: Web of everything

Data-driven, personal assistants, mixed reality’s en interactieve ervaringen.

Winnaar: Nog onbekend - tactiek: concurreren op ervaringen en gemak

 

De vraagstelling.

“Hoe ziet het (vakantie)park van de toekomst eruit? Welke trends hebben impact op deze vraagstelling. Zonder droombeeld. Geen science fiction. Wat zijn de toekomstbepalende technologie trends:

 

1. Context

No stress as a service! Mensen raken de vele keuzes een beetje zat. Ze zien door de bomen het bos niet meer! Innovatieve tools die keuzes voor je gaan maken op basis van (historisch) gedrag. E-commerce vertoont al de eerste kleerscheuren als het gaat om keuzevrijheid. Niet omdat er niet genoeg keuze is, maar juist omdat er teveel keuze is. Door middel van kunstmatige intelligentie verandert keuze overload in keuze vrijheid. Slimme, contextuele en persoonlijke algoritmes geven consumenten relevante keuzes. Bekijk bijvoorbeeld eens www.ensplore.nl

 

2. Interfaces - Conversational Interfaces

De eerste stappen zijn al gemaakt. Het voeren van een interactie met de consument via een tekst of spraak gedreven conversational interface, bijvoorbeeld geïntegreerd met Facebook Messenger. Kunstmatige intelligentie, verwerkt in bot technologie, maakt het voeren van een dialoog minder arbeidsintensief en beter afgestemd op de behoeften en context. Bekijk bijvoorbeeld eens de website van www.asr.nl, die helemaal werkt op basis van bot technologie.

 

De nieuwe online travel agents zijn mobiele personal assistants, die tijdens de hele customer journey de klant assisteren en van informatie voorzien. Van de oriëntatie op een reis tot eet tips tijdens het verblijf.

 

Dit past binnen de opkomende trend die conversational commerce heet: het assisteren en verkopen via interfaces die we kennen van messaging apps. Niet de bezoeker een hele grote bak met content voorschotelen, waar zij zelf doorheen moet ‘worstelen’. Stel slimme vragen en kom snel bij het best passende aanbod op basis van de wens.

 

Uitdaging:

Chatbots zijn niet voor alle functies geschikt. Bijvoorbeeld (nog) niet voor een klantenservice. Vragen op de klantenservice hebben vaak een dieper gelegen reden. Vaak uit een onzekerheid. Een bot voelt dat niet. Ervaren medewerkers wel.

 

3. Virtual Reality (VR) & Augment Reality (AR)

VR en AR gaan reizen natuurlijk niet vervangen, maar de ervaring voor, tijdens en na de reis kan het veel sterker maken door interactieve features. Geef die extra dimensie!

 

4. Internet of Things

 

IoT Driven experiences

Een data gedreven aanpak is de sleutel naar echt gepersonaliseerde ervaringen voor reizigers: van de zoektocht naar een reis tot de ervaring op locatie. Geavanceerde datamanagement platformen diepen automatisch de enorme hoeveelheid persoonlijke data van gebruikers uit, om er zo direct voor te zorgen dat de reis gerelateerde zoekresultaten overeenkomen met de individuele behoeften en wensen van een gebruiker.

 

Aanbieders moeten op basis van online profielen en data anticiperen op behoeften, reisplannen en wensen met betrekking tot gastvrijheid van het individu. Dat is de kern van de evolutie.

 

Domotica – connected products

Producten die we kopen zijn in toenemende mate met het internet verbonden. De term doet vermoeden dat al je spulletjes ook met elkaar verbonden zijn, maar de mensen die inmiddels wat van deze 'connected' spullen in huis hebben, weten dat het allemaal niet naadloos werkt. Wanneer dit wel het geval is dan zal ook deze markt losbarsten voor de brede consument en ons leven echt een stuk makkelijker maken. Geen gadgetniveau meer.

 

Focuspunten: veiligheid, eenvoud van installatie en de verbinding offline met online.