Google gaat mobile crazy.

toine_dinkelberg_01 Toine Dinkelberg 20 december 2016

Zoals menigeen weet en ervaart heeft Google een "mobile-first" houding aangenomen. Maar weet je ook dat Google deze week haar algoritmes voor het bepalen of je website snel laadt op mobiel of desktop aangescherpt heeft, waarom dit gebeurt, en wat het betekent voor uw bedrijf? Sinds deze week heeft Google haar algoritmes voor het bepalen of je website snel laadt op mobiel of desktop aangescherpt. Dit pakt bijzonder slecht uit, want over de hele linie, Snakeware testte vele sites via https://testmysite.thinkwithgoogle.com/, zijn websites sterk afgewaardeerd.

 

Waar sites vorige week nog prima cijfers haalden voor mobile en desktop speed, zijn de getallen nu veelal bloedrood. Vooral de mobiele snelheid is, zonder dat er een mededeling naar de markt is gegaan, dus geheel als verassing voor webdevelopers, sterk naar beneden bijgesteld.

Met andere woorden: de websites draaien net zo goed als gisteren, echter om goede beoordelingen te krijgen moet je als eigenaar of eindverantwoordelijke voor je website aan de slag om zaken te optimaliseren en te verbeteren. Dit om je goede hoge waarderingen terug te winnen en daarmee de Google “mobile-first” filosofie te blijven ondersteunen.

  

Wat gebeurt er nu?

De, op zich terechte, mobiele razernij van Google’s ​​"mobile-first" benadering zal de volgende veranderingen met zich meebrengen:

  • Er wordt nog meer prioriteit gegeven aan mobiele websites en daarmee wordt de zichtbaarheid van ‘traditionele websites’ automatisch steeds minder en verliest relevantie
  • Google gaat geheel voor indexering van mobiel, waarschijnlijk is het aanscherpen van de Google pagespeed hier een onderdeel van
  • Naast een mobiel vriendelijk/responsive design zal het mobiele algoritme vooral kijken naar pagina snelheid als belangrijke ranking factor. Dit betekent simpelweg dat, zelfs als uw website goed wordt weergegeven op mobiele apparaten, langzame snelheid ernstige beperkingen op kan leveren in uw SEO prestaties

Deze veranderingen zijn in lijn met de kwaliteit en de relevantie voor eindgebruikers en zijn, zonder twijfel, de weg waar SEO naartoe gaat in de nabije toekomst.

 

Is uw website echt mobiel vriendelijk?

Om uw leven een beetje makkelijker te maken, wanneer het gaat om het begrijpen van hoe mobiel vriendelijk uw bedrijf is, biedt Google een gratis testing tool. Dus wacht niet en controleer uw website vandaag:

 

https://testmysite.thinkwithgoogle.com/