
Haal alles uit Google Analytics 4
Groot nieuws in de wereld van het, door vrijwel iedereen gebruikte, Google Analytics. Google kondigde deze week namelijk de ‘nieuwe’ Google Analytics versie aan. Versie 4 alweer. In deze blog word je bijgepraat over deze nieuwe variant, met mooie nieuwe mogelijkheden… en uitdagingen!
Hallo Google Analytics 4
Google Analytics 4 is de nieuwe, officiële naam van wat sinds ruim een jaar bekend staat als Google Analytics App+Web Properties. Velen worstelden met de naam, worstelden met de implementatie hindernissen en worstelden met een rapportage interface die nogal spartaans is in vergelijking met wat we gewend zijn van Universal Analytics. Met de update van Google worden er ook weer mooie, nieuwe mogelijkheden aan versie 4 toegevoegd.
Meer dan App+Web tracking
Google Analytics 4, wat App+Web was, brengt de data van de website en een mobiele App bijeen. Erg handig als je beide platformen gebruikt! Maar zet je geen mobiele App in, dan is deze nieuwe versie nog steeds heel interessant. Een reden voor Google om de naam te wijzigen. Want het is veel meer dan alleen maar het handig samenbrengen van App+Web data.
Privacy en het gebruik centraal in Google Analytics 4
Google Analytics 4 is een direct antwoord op zaken als de Europese Privacy wetgeving GDPR, Apple’s cookie monster ITP en het algemene gebruikers bewustzijn over tracking en privacy. Het is niet alsof Google een tool aan het bouwen is om deze factoren te omzeilen. Het is meer dat ze een tool bouwen waarmee marketeers kunnen begrijpen wat er op hun digitale omgevingen gebeurt, terwijl ze deze factoren respecteren. Vooruitlopend op deze aankondiging introduceerde Google al de ‘consent mode’, waarmee data management wordt vereenvoudigd.
De gebruiker komt in GA4 centraal te staan. De Sessie, wat een groep interacties is die door de bezoeker binnen een bepaalde periode op uw website worden uitgevoerd, als vertrekpunt zoals dat in Universal Analytics het geval was, is gedegradeerd.
De gebruiker is nu het vertrekpunt en wat hij/zij doet op de website, de gebeurtenissen ofwel ‘events’. Waar ik erg enthousiast over ben, is dat je die events veel beter kunt kenmerken. Was het kenmerken van een gebeurtenis in Universal Analytics nog beperkt tot drie variabelen (de categorie, actie en het label van een event), in GA4 kent het event een naam en vervolgens tot 25 eigenschappen. Hoe meer details je aan gebeurtenissen en interacties kunt geven, hoe beter het inzicht wordt. Een simpel voorbeeld van waarom dit zo krachtig is.
Een voorbeeld van de nieuwe ‘Event’ mogelijkheden
Neem een receptpagina. Daarvan wil je niet alleen weten welke recepten bekeken worden, maar ook ‘wat voor recepten’ bekeken worden. De eerste is een pageview, de andere zijn de variabelen van een recept. Denk aan calorieën, vetgehalte, welke gang of keuken.
Vanuit SEO perspectief wilde je deze recept eigenschappen al op de website in de broncode vermelden als ‘structured data’. Daardoor verbetert de zichtbaarheid in zoekopdrachten en kom je aldaar in de recept carrousels terecht, wat voor extra bezoekers zorgt.
Wilde je deze variabelen tracken in Universal Analytics, dan had je daar dus maar drie vakjes voor. Terwijl er toch zo maar 10 variabelen bij een recept horen. Je kon al die variabelen in het ‘event label’ plaatsen. Of voor elke variabele een afzonderlijk event sturen. Niet heel handig.
In Google Analytics 4 is dit aangepast. Alle recept variabelen kun je overzichtelijk aan 1 event koppelen. Wel zo handig! Het geeft de ruimte aan veel meer details. Overigens is het niet heel veel makkelijker geworden om die data mooi zichtbaar te maken in de Google Analytics 4 interface. Daarom richten we bij Snakeware met Google Datastudio dashboards in voor de juiste inzage in deze data. Dat blijft een noodzaak.
Jouw data op een presenteerblaadje in BigQuery
Mooi natuurlijk dat je veel beter data kunt verzamelen, maar hoe ga je ermee aan de slag? Als je wat meer ervaren bent met data bewerking, dan heb je veelal een voorkeur om de data rechtstreeks te kunnen benaderen en bewerken. Geef die berg data maar, dan toveren we ermee in Excel, BiqQuery of R. In Universal Analytics was het verkrijgen van de data niet zo makkelijk.
In GA4 is dat gelukkig veranderd. Hier kun je de data uit Google Analytics zo door laten zetten naar het Google Cloud Platform. Daar vind je alle data netjes opgeslagen in een Big Query Database. Gezellig naast andere Cloud technologie, zoals bijvoorbeeld ‘Tensor Flow’, de machine learning omgeving van Google. Je kunt zo snel uit de startblokken met je data en de nieuwste databewerkingstechnieken.
Combineer de web analytics data van jouw website met gebruikers- en transactiedata uit jouw CRM of productdata uit je ERP. De simpele toegang tot de databronnen maakt het mogelijk en eenvoudig. Hoe eenvoudiger dit is, hoe sneller je tot waardevolle en bruikbare inzichten komt.
Daarmee ontstaan krachtige mogelijkheden en de toekomst van ‘Customer Experience Optimalisatie’, waarmee de cirkel weer rond is, want daar waren we al aardig mee op weg bij Snakeware. Wil jij bijblijven en wil jij jouw klant en prospect de optimale ervaring bieden op online platformen en daarbuiten? Dan helpen we je hiermee graag op weg.
Slimme Marketing met GA4 en Machine Learning
Dan de technologie die maar voort raast en met name ‘Artificial Intelligence’. Google geeft aan dat Google Analytics 4 is gebouwd met Machine Learning als kern. Ook hier kondigde Google al eerder aan wat dat inhoudt. Zo wordt berekend welke sitebezoekers op het punt staan te converteren. Daarvan wordt een doelgroep gemaakt, die dan weer in te zetten is in Google Ads. Je kunt daarmee zorgen dat je nog beter zichtbaar bent bij die doelgroep die op het punt staat de transactie te gaan maken. Meer voorbeelden zullen ongetwijfeld volgen en als je daarvan wilt profiteren, is dit het moment om in te stappen.
Haal ook meer uit Google Analytics
Veel krachtige nieuwe mogelijkheden dus! De opwinding is dan ook groot in de Google Analytics community. Zo veel nieuwe mogelijkheden en zoveel nieuwe uitdagingen. De kracht van data gedreven marketing heeft zojuist weer een behoorlijke boost gekregen. Wil je meer weten, lees hier alles over de introductie van Google zelf.
Ook enthousiast geworden? Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Analytics 4 voor jouw organisatie? Neem dan nu contact op en we vertellen je er graag meer over!