„Het draait om beleving en gemak”, zegt Ate van der Meer in de Telegraaf.

telegraaf Gabi Ouwekerk Telegraaf 8 juni 2017

SNEEK - Internet is het kanaal bij uitstek om een groot publiek te bereiken. Een website of Facebook-pagina alleen volstaat echter niet. „Het draait om beleving en gemak”, zegt Ate van der Meer, marketingdirecteur van het Friese Snakeware dat al sinds 1995 ondernemers helpt het wereldwijde web commercieel in te zetten.

 

„Als een klant naar ons toekomt met een idee, gaan we eerst kijken hoe de markt zich ontwikkelt en welke kansen er voor de ondernemer zijn. Je kunt heel veel geld investeren in een webshop of website, maar soms volstaat een goede strategie op Facebook. Zeker starters moeten creatief met hun euro’s omgaan.”

 

Juiste content.

Van der Meer wijst erop dat elk bedrijf morgen al kan beginnen met een goede social media-strategie. „Het draait allemaal om de juiste content. Klanten zijn op zoek naar echte verhalen. Wat maakt jouw bedrijf anders dan die van de concurrent, waarom doe je het?”

 

In de uitvoer van zo’n strategie kan veel tijd gaan zitten. Bedrijven als Snakeware kunnen deze ’storytelling’ uit handen nemen. Dat doen ze voor zowel grote klanten als kleinere ondernemers. „Veel ondernemers zien zelf de ’story’s’ niet die over hun bedrijf te vertellen zijn. Ze zijn gewoon bezig met het runnen van hun zaak, wij zien de verhalen wel.”

 

Gericht zoeken.

Beleving moet soms wijken voor gemak. „Als consumenten heel gericht zoeken naar een bepaald product, moet je ze dat ook bieden. Mensen komen niet meer standaard op de homepage terecht, maar direct bij de juiste informatie.”

 

Als voorbeeld wijst hij op de websites van fietsgigant Accell Group, een van de klanten van Snakeware. „Op basis van het zoekgedrag kijken we welk fietsenmerk bij de gebruiker past en in welke fase hij is. Iemand die op de algemene term e-bike zoekt, komt terecht op een pagina met alle voordelen van elektronisch fietsen. Iemand die gericht zoekt op ’e-bike kopen’, komt direct bij het aanbod terecht.”

 

Offline cookies.

Van der Meer heeft grote verwachtingen van het Lightcurb platform dat het bedrijf drie jaar geleden introduceerde. Daarmee kunnen offline cookies gecreëerd worden. Lightcurb werkt op basis van zogenaamde beacons, kleine zendertjes die continu een radiosignaal uitzenden dat via Bluetooth Low Energy (BLE) met iOS- en Android-apparaten kan communiceren. Sneek is één van de gemeentes die de software gebruikt, bijvoorbeeld om bezoekers die langs een monument lopen extra informatie te geven. Lokale horeca kan het gebruiken om mensen die hun langs hun zaak lopen een aanbieding te doen.

 

„De technologie kan ook geactiveerd worden als een bezoeker weer thuis op de bank zit”, zegt Van der Meer. „Als iemand bijvoorbeeld een poosje voor de etalage van een juwelier heeft gestaan, kan de juwelier hem een dag later een kortingsbon sturen om hem over te halen alsnog tot aankoop over te gaan.”

 

Juiste moment.

Van der Meer verwacht dat één-op-één informatie delen in de toekomst heel gewoon wordt. Niet alleen door de inzet van beacons. „Mensen delen alles op social media. Daardoor weten we precies wat ze aan het doen zijn en wat het juiste moment is om een aanbieding te doen.”

 

Auteur. Gabi Ouwerkerk

Foto. Anne van der Woude

Bron. Telegraaf DFT/Tech