
Online business groeit met 9% eerste half jaar 2019
De Thuiswinkel Markt Monitor wijst uit dat er in de eerste 6 maanden van 2019 in Nederland € 12,5 miljard online is besteed aan producten en diensten. Oftewel, een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. De totale online consumenten bestedingen voor heel 2019 zullen uitkomen op € 25,9 miljard, verdeeld over ongeveer 259,7 miljoen aankopen, aldus de Thuiswinkel Markt Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL. Als we dan kijken naar de uitgaven, dan zien we dat de Nederlandse consumenten € 7 miljard online uitgaven aan producten en € 5,5 miljard aan diensten.
Groei verkoop producten online gaat harder dan diensten
De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door het aantal aankopen per persoon en de groei van het gemiddelde bedrag. In 2019 groeide het aantal aankopen naar 124,9 miljoen, waar de groei voor diensten achterblijft bij die van producten. Als we inzoomen op de groei van de producten, dan wordt die hoofdzakelijk veroorzaakt door een forse stijging van het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood, Schoenen & Personal Lifestyle en Health & Beauty.
Smartphone wordt vaker gebruikt bij online aankopen
Het aantal online aankopen dat op een smartphone wordt gedaan, groeit sterk. In de tweede helft van 2018 was dit 15% en in 2019 is dit gestegen naar 22%. Ook het aantal online kopers, dat online koopt via een smartphone, is het afgelopen jaar gestegen. 37% van alle online kopers doet een online aankoop op een smartphone, tegen 32% in 2018. Online shoppers die een desktop computer of laptop gebruiken, zijn gedaald van 32% naar 29% voor desktops en van 50% naar 48% voor laptops.
Customer Journey en Customer Value
We zien dus dat er veel meer online wordt gekocht en dat de groei er nog lang niet uit is. Het is dan ook essentieel dat dit proces zo optimaal mogelijk wordt ingericht en gevolgd. Want het gaat niet meer om het aantal bezoekers dat over de winkelvloer komt, maar het aantal mensen dat jouw website weet te vinden. En dat deze bezoekers vervolgens op een simpele wijze in enkele kliks producten en/of diensten kunnen bestellen. Dat vergt veel van de techniek van de website, van de juiste inrichting en bovendien slimme data analyse om de beste strategie in te kunnen zetten.
Daarbij is de eerste aankoop natuurlijk relevant, maar in de filosofie van Snakeware is het veel meer de totale klantwaarde die de essentie vormt. Vaker overgaan tot aanschaf, langer klant blijven, vaker een accommodatie boeken en/of herhaal aankopen doen.
Meer weten?
Wanneer je ook streeft naar het genereren van maximale klantwaarde, dan komen we met veel plezier een kop koffie drinken om daar over te filosoferen.