Optimaliseer AdWords landingspagina’s voor betere resultaten.

adi_mlivic_01 Adi Mlivic 25 augustus 2017

Een landingspagina is de eerste pagina die bezoekers zien als zij via een AdWords advertentie op uw website terecht komen. Deze eerste indruk is erg belangrijk. Met een goede landingspagina kunt u de bezoeker op de website houden en overtuigen om tot een conversie over te gaan. Het optimaliseren van landingspagina’s zal zorgen voor een hogere relevantie voor bezoekers, zoekwoorden met een hogere kwaliteitsscore en uiteindelijk een hogere conversie op uw website. Bezoekers genereren voor uw website doet u door middel van goede advertentieteksten, gecombineerd met relevante zoekwoorden. Als de bezoeker eenmaal op de website is moet de landingspagina de rest doen en er voor zorgen dat de bezoeker converteert. In dit artikel geven wij u enkele tips om uw AdWords landingspagina’s zo optimaal mogelijk in te richten.

 

Laat relevante informatie zien.

Google probeert haar gebruikers altijd zo relevant mogelijke resultaten voor te schotelen. Zowel bij organische zoekresultaten (SEO) als bij AdWords advertenties. De relevantie van landingspagina’s wordt gebruikt als één van de factoren om de kwaliteitsscore van zoekwoorden te bepalen. Het tonen van relevante informatie op uw landingspagina’s zal de bezoekerservaring verbeteren en leiden tot een hogere kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore heeft invloed op de kosten per klik die u moet bepalen om op een bepaalde positie te adverteren. Met een hogere kwaliteitsscore betaalt u minder voor dezelfde positie als met een lagere kwaliteitsscore. Is een bezoeker op de website gekomen via een advertentie over rode rozen? Laat dan een landingspagina zien die volledig is geoptimaliseerd voor het onderwerp ‘rode rozen’. Naast de kwaliteitsscore is een goede landingspagina ook van belang voor de conversie op uw website.

 

Verrijk de landingspagina met afbeeldingen en video’s.

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden en een video zegt meer dan 1000 afbeeldingen. Als de bezoeker op een landingspagina terecht komt heeft u minder dan 10 seconden om hem te overtuigen. Gebruik daarom niet alleen tekst, maar verrijk de landingspagina’s met afbeeldingen en/of video’s.

 

Gebruik een duidelijke call-to-action.

Bedenk goed wat het doel van de landingspagina is en gebruik een duidelijke call-to-action ter ondersteuning van dit doel. De call-to-action is het belangrijkste element op de landingspagina en moet daarom opvallen. Zorg voor zo min mogelijk afleiding, dit kan leiden tot keuzestress bij de bezoeker.

 

Optimaliseer URL, tekst, title tag en metaname.

Een AdWords landingspagina hoeft niet noodzakelijk te worden geoptimaliseerd voor zoekmachines omdat de bezoekers via betaalde advertenties op de website kopen. Toch is het belangrijk dat de URL, tekst, title tag en metaname description worden geoptimaliseerd, omdat dit volgens Google de relevantie voor de bezoekers verhoogt. Gebruik  het zoekwoord waarmee bezoekers op de landingspagina zijn gekomen in al deze verschillende elementen. Op deze manier zorg je ervoor dat de pagina volledig is geoptimaliseerd voor het zoekwoord en daarom relevant is voor de bezoekers die via dat zoekwoord op de website zijn gekomen.

 

Laadtijd.

De laadtijd van de landingspagina heeft invloed op de bezoekerservaring. Een trage landingspagina zal de kwaliteitsscores van uw zoekwoorden negatief beïnvloeden. Dit houdt in dat u meer moet betalen voor dezelfde advertentiepositie als met een hogere kwaliteitsscore. Zorg daarom altijd voor een landingspagina met een snelle laadtijd.