Tekst schrijven voor mobiel: waar moet je op letten?

toine_dinkelberg_01 Toine Dinkelberg 14 oktober 2016

Nu de meeste websites responsive zijn, valt het me op dat de teksten veelal nog gebaseerd zijn op de desktop. Terwijl we in Analytics zien dat het gebruik van mobiel hard stijgt, worden teksten nog steeds geschreven op en voor desktop. Mediabureau Zenith verwacht voor 2017 dat het mobiel gebruik stijgt tot 75%. Dus hoog tijd om stil te staan bij het gebruik van teksten voor responsive websites.

 

Waarom complexe teksten op mobiel niet werken.

40% van de Nederlanders heeft leesniveau B1. 1 op de 9 Nederlanders tussen de 16 en 65 is laaggeletterd en heeft moeite met lezen en schrijven. Toch schrijft 70% van de bedrijven op C1 niveau, ofwel complex. Een behoorlijke kloof met de ontvanger, nog even los van het feit hoe de tekst op mobiel over komt.

 

Volgens onderzoek van de Nielsen Norman Group is het moeilijker om een tekst op mobiel te begrijpen dan op desktop. Dit komt door het kleinere scherm, waardoor we meer moeten onthouden. Ons kortetermijngeheugen heeft daar moeite mee. Tel daarbij op dat als we deze tekst lezen, we gaan schuiven om de context te vinden. Dus minder overzicht en ons kortetermijngeheugen laat ons in de steek.

 

Hoe voorkom je dat bezoekers de aandacht verliezen?

Onze aandachtsboog is maximaal 8 seconden. Voor het bezoek van een website met de desktop neemt de bezoeker vaak meer tijd dan voor het bezoek met zijn smartphone. En je herkent vast je eigen mobiele gebruik. Mobiel surfend loop je rond met oog op de omgeving om gevaarlijke situaties te vermijden, waarbij je dan ook nog eens te ingewikkelde en lange teksten moet snacken. Dat is letterlijk en figuurlijk vragen om ongelukken.

 

Bovendien zijn teksten op een mobiel visueel gezien vaak twee keer zo lang als op een desktop. In een boeiend artikel hierover las ik:

 

27 woorden met 147 characters = 2 regels op desktop, 4 regels op mobiel.

30 woorden met 177 characters = 3 regels op desktop, bijna 5 regels op mobiel.

39 woorden met 211 characters = 2,5 regels op desktop, 5 regels op mobiel.

50 woorden met 272 characters = 3,5 op desktop, 7 regels op mobiel.

 

Als je dus een fijn snackbare alinea wilt schrijven van 5 regels op mobiel, dan zijn dat 2,5 regels op desktop. Het wordt dan ook de kunst van het weg laten.

 

8 tips om optimale mobiele teksten te schrijven.

Moet je nu teksten alleen nog voor mobiele websites schrijven? Nee! Schrijf je content zo dat het aantrekkelijk is voor de gebruiker, zodat het ook op mobiel goed snackbaar is! Mijn tips om voor mobiel makkelijk weg te kauwen teksten te schrijven.

 

Tip 1. Google Documenten

Om gevoel te krijgen bij hoe lang een tekst is die je uitwerkt op je desktop, kan je Google Documenten gebruiken. Download de app op je mobiel en je ziet hoe jouw tekst wordt getoond op jouw mobiel.

 

Tip 2. Interessant en relevant

SEO-expert Neil Patel heeft hierover in één van zijn blogs gezegd: “Don’t write less. Write better.” Daarmee bedoelt hij dat je makkelijk toegankelijke content biedt die de lezer meeneemt en zijn band versterkt met het merk.

 

Tip 3. Speel in op de behoefte van de mobiele gebruiker

Zorg dat de content goed wordt gepresenteerd en gebruiksvriendelijk is. De mobiele bezoeker moet de tekst makkelijk kunnen verwerken en snel de juiste boodschap ontvangen. Bepaal de mobiele toptaak van de pagina en schrijf beter!

 

Tip 4. Tekstopbouw

Mobiele tekstopbouw kenmerkt zich door korte, intrigerende, pakkende titels die de nieuwsgierigheid opwekken en een antwoord beloven. De belangrijkste informatie vooraan, een heldere opbouw en één onderwerp per alinea.

 

Tip 5. Korte alinea’s met witregel

Houd alinea’s kort en gebruik de witregel vaker dan je gewend bent. Het maakt de tekst toegankelijk en voorkomt dat de lezer voortijdig afhaakt.

 

Tip 6. Weinig moeilijke woorden

In de inleiding vertelde ik al over het gemiddelde leesniveau. Schrap onnodige en moeilijke woorden, zinnen en alinea’s. Een compacte heldere tekst met kernachtig taalgebruik zal echt worden gewaardeerd door de lezer.

 

Tip 7. Scanbare teksten

Door gebruik van intrigerende titels, korte alinea’s en veel witregels, zal de tekst snel gescand kunnen worden. Daardoor wordt het plezierig om de tekst te snacken.

 

Tip 8. Weet waar de mobiele bezoeker kijkt

Onderzoeken maken duidelijk dat de kleinere mobiele schermen ertoe leiden dat de aandacht zich op het midden van het bovenste 2/3 deel van het scherm richt. Hou daar rekening mee bij de opbouw.

 

Dwing jezelf teksten eerst op mobiel te lezen.

Ik vertrouw erop dat met de tips in dit artikel teksten nog makkelijker zullen worden gelezen op mobiele websites. Schrijf tekst op desktop, maar lees de tekst na op een mobiel device, voordat je besluit tot publicatie. Dat versterkt de boodschap, waardoor de bezoeker langer zijn aandacht vasthoudt.