Wij bouwden in 1999 al het eerste cloud-first headless CMS

ate_van_der_meer_02 Ate van der Meer 16 mei 2017

In 1999 maakten wij een unieke keuze en opzet voor het ontwikkelen, beheren en opleveren van websites. We bouwden een omgeving waarbij je via de browser zelf de regie hebt over de structuur, inhoud en verschijningsvorm van je website. Waarbij we de data op een fysiek andere plek plaatsten en het CMS, de data en de verschijningsvorm echt gescheiden aanboden. Hierdoor konden we gemakkelijk continu nieuwe functionaliteit toevoegen en de software verbeteren. We leverden software vanuit de browser. De data kwam vanaf de fysieke plek waar de hostingserver stond, bij de klant in huis of via zijn hostingprovider. De middleware en front-ends, de eigenlijke websites, die bestonden uit XML/XLST en andere datavormen om de inhoud gescheiden te houden van de vorm.

 

De AHA erlebnis die wij recent kregen is dat wij al sinds 2000, bij de in gebruik name van de eerste versie van ons software platform voor het beheren van online kanalen een zogenaamd Cloud-first headless CMS aanboden. De termen ‘cloud’ en ‘headless’ bestonden niet en het woord CMS werd niet tot nauwelijks gebruikt. De simpele reden dat wij altijd ons product aangeduid hebben als CMS. We bieden daarmee al 17 jaar een innovatief cloud platform waarvan de markt nu zegt dat het dé weg is die je als organisatie moet kiezen om flexibel, multi-inzetbaar, snel en veilig je data te publiceren in de juiste vorm, op het juiste moment en op de juiste plaats via het juiste device zoals een smartphone, een desktop of interactieve in-store displays.

 

“Zonder dat we het wisten blijken wij de uitvinders van het eerste Cloud-first headless CMS te zijn. Want we brengen al sinds 2000 volgens deze filosofie ons eigen software platform op de markt”

 

Maar wat is nu de zakelijke impact van een cloud-first headless CMS? Moet u, als marketeer of digital projecteigenaar op zoek naar een nieuw CMS, hier aandacht besteden? Lees dit blog om te weten waarom we geloven dat een cloud-first headless CMS de gamechanger is voor iedereen die betrouwbaar en veilig voor nu en de toekomst content in de juiste vorm, op de juiste tijd en plaats op het juiste device wil kunnen publiceren en beheren. Hoewel de term ‘Headless CMS’ wellicht heel technisch klinkt, zitten er veel concrete zakelijke voordelen achter.

 

We zien een geweldige kans voor organisaties op zoek naar een nieuw CMS om de ROI (return on investment) van hun digitale initiatieven aanzienlijk te verhogen, flexibeler te worden en een echt concurrentievoordeel te krijgen en te behouden. Dit allemaal door het inzetten van een echt flexibel cloud platform.

 

Focus op je bedrijf, niet de technologie

Het in gebruik nemen van een traditioneel (opensource) CMS, zowel op een fysieke server geïnstalleerd of in de cloud beschikbaar, vereist aanzienlijke inspanningen want je hebt iemand nodig die:

•    De hostingomgeving configureert

•    Het CMS installeert en de juiste modules download, toevoegt en werkbaar maakt

•    Hotfixes en upgrades toepast

•    Zorgt voor veiligheid

•    Zorgt voor een goede back-up

 

Dit kan resulteren in honderden uren per jaar die hier aan besteed dienen te worden. Met als resultaat dat je alleen maar bijblijft en niet eens voorop loopt. Dit wordt bij verkoop van traditionele (opensource) CMS omgevingen vaak (bewust) niet vertelt, het ‘adagium’ gratis en gegarandeerde doorontwikkeling worden hier te pas en onpas gebruikt. Terwijl in werkelijkheid het bij de tijd houden van traditionele (opensource) CMS omgevingen dus juist veel tijd en geld kosten en daarmee nog steeds niet ‘state of the art’ architectuur of technieken garanderen, per definitie niet snel de content serveren en publiceren en al helemaal niet ‘hard’ in kunnen staan voor betrouwbaarheid en veiligheid.

 

Op de achtergrond nemen deze werkzaamheden, als ze wel degelijk uitgevoerd worden een behoorlijke hap uit het beschikbare budget van het project. Waardevolle tijd en budget die ook gebruikt had kunnen worden om meer energie in het project te steken en daarmee een hogere waarde en meer kans op succes te garanderen. 

 

Verhoog de flexibiliteit en verkort de time to market

Met digitale transformatie die veel industrieën beïnvloedt, is flexibiliteit niet langer een voordeel - het is noodzaak. Kijk naar de snelle opmars van Alibaba en Wechat die filosofie toepassen en de bestaande spelers in de markt op alle fronten inhalen. Bedrijven moeten nieuwe digitale initiatieven snel kunnen lanceren en nieuwe ideeën sneller kunnen testen. Zij verwachten dat hun digitale bureau flexibel is en, via sprints van weken, nieuwe onderdelen en elementen lanceert en verder uitbouwt.

 

Met traditionele (opensource) CMS’en moet u typisch een ouderwetse werkwijze volgen en krijgt u cms, data en verschijningsvorm als een soort spaghetti opgeleverd. Met als grote gevaren dat de snelheid van het serveren van content niet optimaal is, de veiligheid niet geborgd is en de beheersbaarheid op termijn niet gegarandeerd kan worden. Natuurlijk blijft uw site wel draaien maar de kwetsbaarheid door de gekozen traditionele oplossing wordt met de dag groter. De kans op downtime, afhaakgedrag van klanten of nog erger een gehackte site ligt hierbij op de loer.

 

Met een Headless CMS zijn zaken echt gescheiden. CMS, data en verschijningvorm en complexiteit zijn allemaal losse lagen. U kunt simpel starten met een minimal viable product (MVP) en deze vervolgens stap voor stap uitbouwen tot een krachtig en resultaatgericht e-business platform. U kunt beginnen met uw blog of nieuws sectie, doorgaan met een productcatalogus, koppelen aan allerlei beschikbare databronnen om hiermee bijvoorbeeld uw webshop op efficiënte en effectieve wijze te publiceren of andere CTA’s (call to actions). Elke pagina is zelf te bedenken, in te delen, te publiceren en altijd en overal bewerkbaar.

 

De leverancier van het cloud-first CMS bewaakt voor alle gebruikers op continue basis de privacy, security en continuous delivery waardoor u zeker bent van altijd een werkende actuele beheeromgeving waarbij de veiligheid geborgd is. Dit betekent dat uw organisatie zich volledig kan focussen op de inhoud en conversie met een hoger rendement als resultaat.

 

Ook zorgt de cloud-first CMS-benadering voor een betere scheiding van het CMS en de middleware en frontend code waarmee continu flexibele ontwikkelingstechnieken worden gebruikt die de tijd verkorten om veranderingen aan de website te maken. Bovendien kan er door deze benadering en werking achteraf veel simpeler zaken toegevoegd, stijlwijzigingen doorgevoerd (nieuwe huisstijl implementeren gaat dus echt makkelijk) en naar andere soorten media gepubliceerd worden waarbij de content altijd in de juiste context getoond wordt.

 

Voordeel

Een headless CMS stelt klanten in staat om in korte tijd snel live te gaan om vervolgens stapsgewijs, via sprints, precies die zaken toe te voegen waar de eindgebruikers behoefte aan hebben.

 

Koppel creativiteit los en ontwerp innovatieve ervaringen

Met een cloud-first headless CMS kunt u gemakkelijk data publiceren en dat gaat veel verder en makkelijker dan de website alleen. Het biedt allerlei nieuwe mogelijkheden op:

•    mobiele applicaties

•    (chat)bots

•    virtual reality

•    augmented reality

•    Interactieve in-store displays/narrowcasting/digital signage

•    digitale assistenten

•    Internet of things (iot) zoals wearables, tags en (i)beacons

•    U kunt de API eenvoudig combineren met elke ontwikkeltechnologie, inclusief moderne JavaScript-raamwerken, zoals AngularJS, React, of Ember.

 

Voordeel

Een Headless CMS betekent meer mogelijkheden om innovatieve digitale ervaringen te ontwerpen die u sneller een concurrentievoordeel opleveren.

 

Bottom line: Verhoog uw merkbekendheid, omzet en klantentrouw

Resultaatgerichte projecten in de vorm van meer conversie of omzet zijn het doel van elke opdrachtgever. Met een cloud-first headless CMS kunt u op meerdere manieren uw merkbekendheid, omzet en klantentrouw verhogen:

 

Kortere implementatie en implementatietijd.

Het is veel makkelijker om een ​​cloud-first headless CMS te gebruiken, wat resulteert in snellere implementaties. Bovendien bespaart u veel tijd op de implementatie en configuratie van het CMS, omdat het wordt geleverd als een cloud service. Het draait dus direct, altijd en overal!

 

Meer regie over de projecten, met een cloud-first headless CMS, heeft u meer controle over de gehele oplossing, wat betekent dat u niet vastzit met iets dat niet kan worden gedaan, waardoor er vaak anders dan gevraagde of verwachte oplossingen worden geleverd, die vervolgens mindere resultaten opleveren. Met als gevolg dat het wel veel budget kost maar nagenoeg geen toegevoegde waarde levert.

 

Nooit meer pijnlijke updates en upgrades achteraf wanneer er weer een ‘lek’ is ontstaan met alle gevolgen van dien. Nooit meer delen van de site opnieuw op moeten zetten omdat de ene plugin de andere onderuithaalt. Nooit meer investeren in bij de tijd blijven. Een cloud-first headless CMS heeft al de ‘privacy, security en continuous delivery zaken geborgd via een helder abonnement en service model. U investeert dus in zekerheid, flexibiliteit en continuïteit.

 

Voordeel

Uw projecten zullen stabieler, veiliger, meer rendabel en minder riskant zijn. Bovendien wordt er proactief gehandeld en wordt een cloud-first headless CMS continu gemonitord en verbeterd. Waarom zou u nog in het ‘sprookje’ van het traditioneel (opensource) CMS geloven? Terwijl een cloud-first headless CMS u echt op alle fronten veel verder brengt in de digitale transformatie?

 

Het maakt natuurlijk niet uit hoeveel voordelen ik beschrijf, ik begrijp dat u het zelf moet gaan ervaren. U heeft vertrouwen nodig dat een cloud-first CMS is wat u nodig heeft. Laten wij bij Snakeware nu, zonder dat we de term kenden, als sinds 2000 voor al onze opdrachtgevers met veel succes een cloud-first headless CMS platform in de markt zetten. We zijn als het ware de ‘uitvinders’ van het cloud-first headless CMS. Want als je voor vele opdrachtgevers al ruim 17 jaar succesvolle projecten implementeert op basis van deze visie en strategie en hiermee inmiddels vele honderden opdrachtgevers bedient, waarvan vele al geruime tijd klant zijn en naar alle tevredenheid blijven, dan zegt dat veel over zowel het aangeboden platform als de innovatiekracht van de achterliggende organisatie.

 

Ik zou tegen u willen zeggen:  “wacht niet te lang - de cloud-first CMS-wave komt eraan en als u nu op de wagen springt hebt u het concurrentievoordeel snel in handen!”

Benieuwd naar wat een cloud-first headless CMS voor uw organisatie kan betekenen? We komen graag langs om eens van gedachten te wisselen en onze 17 jaar expertise op dit gebied te delen.