Wind in de zeilen van Felina tijdens Tall Ships Races 2022

Snakeware ondersteunt talent. Dit doen wij op allerlei manieren. Zo zijn we al jaren sponsor van het Frysk Jeugdorkest, hoofdsponsor van het Kinder Openlucht theater (Berne Iepenloft Spul), ondersteunen we sport en spel en hebben we een groot hart voor mensen met een drive en wil om zich te ontwikkelen. Zo kwamen we in contact met Felina Veenstra die graag het avontuur aan wilde gaan op één van de schepen die deelnam aan de Tall Ship Races. In deze blog neemt Felina Veenstra jullie mee door de dagen tijdens haar deelname aan de Tall Ship Races Harlingen 2022, waar wij als Snakeware één van de sponsoren waren die haar goed de wind in de zeilen gaf.

Hoi, ik ben Felina Veenstra en ik heb meegedaan voor het avontuur en de ervaring. Mijn doel tijdens deze reis was daarnaast ook vooral genieten, lol maken en leren van de mensen om me heen. De race ging van het Deense Esjberg naar Harlingen. Ik voer mee op de driemaster de Gulden Leeuw. Het was een onvergetelijk avontuur dat ik voor geen goud had willen missen. Nieuwe dingen geleerd, nieuwe mensen ontmoet uit verschillende landen en heel veel lol gemaakt met elkaar.

Dag 1 zaterdag 9 juli:

Zaterdag was de dag dat we met 3 bussen naar het Deense Esbjerg reden voor de start van de Tall Ship Races naar Harlingen. Het was een lange maar gezellige busreis. S ’avonds kwamen we aan in Esbjerg waarna we vervolgens naar ons schip de Gulden Leeuw toe liepen. Eenmaal aan boord moesten we ons voorstellen. We hadden een leuke mix aan nationaliteiten; Fransen, Denen, Duitsers, en Nederlanders. Vervolgens kregen we een rondleiding over het schip. Daarna snel eten en nog even langs alle andere schepen in Esbjerg en genieten van het vuurwerk. In de nacht had ik mijn eerste bridge watch van 0.00-02.00 , wat in hield checken of ongenode gasten niet aan boord kwamen en dingen controleren. Daarna was het tijd om te slapen, met zijn allen in een stapelbedachtige constructie, dicht op elkaar, maar deze knusse ruimte zorgde er ook voor dat je snel een band had met elkaar.

Dag 2 zondag 10 juli:

De dag van de start van de race was aangebroken. In de ochtend ontbeten. Vervolgens uitleg gekregen over hoe het nou allemaal werkt aan boord en hoe het zit met de watches. Ik zat in de rode watch. Een leuke ploegje mensen. Daarna hebben we geoefend met de zwemvesten. En toen was het tijd voor de sail out om naar de start van de race te varen, ergens op zee. We hebben een leuke sail out gehad en heerlijk genoten van alle mensen op de kant. Om 18:00 was de start van de race de eerste zeilen werden gezet, we hadden meteen een goede start te pakken. De eerste mensen waren al snel zeeziek van de stevige golven, hier heb ik gelukkig geen last van gehad. Dus vooral nog even heerlijk genoten van het uitzicht. We gingen vroeg op bed want de eerste night watch stond voor ons op de planning.

Dag 3 maandag 11 juli:

De dag begon om 04:00, een vroege ochtend. Waarbij ons veel werd geleerd over het zeilen. Tussendoor nog even de nodige uurtjes slaap meegepakt. Later op de dag hadden we middagdienst deze was rustig want zo goed als alle wind was weg. Toen was het tijd voor onze eerste happy hour met alle watches. Muziek aan en poetsen maar, er werd gezongen, gelachen en gedanst vliegensvlug was het schip weer schoon. We moesten een draai maken om naar het volgende punt in de race te komen. In de avond zijn we nog druk bezig geweest en het is ons dan ook gelukt om naar het volgende waypoint te komen.

Dag 4 dinsdag 12 juli:

Op de dinsdag werden we vroeg uit bed getrommeld, om te helpen met de het zetten van de zeilen zodat we niet zouden botsen met een ander schip. Het was dus alle “hands on deck”. Nadat we eruit getrommeld werden begon onze watch alweer om 08:00. Wegens de ligging van de finishlijn moesten we een stukje naar het westen varen om vervolgens naar het zuiden te varen. Dit zodat we niet naast de finishlijn zouden komen en weer een stukje terug zouden moeten varen. Tijdens de Watch ben ik in de mast geklommen om zeil vast te zetten. Wat een mooie ervaring was dit midden op zee met een ontzettend mooi uitzicht. Daarna hebben we nog spelletjes gespeeld haar gevlochten en vooral genoten. Toen was het weer tijd voor happy hour, en was het schip weer snel schoon. De avond watch was rustig, er was een ontzettend mooie zonsondergang en daar hebben we vol van genoten door de chillen in het net aan de voorkant van het schip. Toen hebben we nog sleutelhangers geknoopt samen met Pim en onze watch groep. Daarna lekker gaan slapen om de volgende dag weer fris en fruitig te zijn, als we de finishlijn zouden passeren.

Dag 5 woensdag 13 juli:

Al vroeg in de ochtend hebben we de finishlijn bereikt in onze klasse, en zijn we 10de  geworden. Vandaag hadden we galley watch of terwijl een keuken dienst. Ik had de taak om het diner te doen met de meiden uit onze watch. Onze gezellige uit Duitsland afkomstige kok, maakte er elke dag een feestje van. En alle overgebleven restjes herkenden we elke dag in de soep . Aan het einde van de middag was er na een kleine week weer land in zicht en kwamen we bij Vlieland en Terschelling aan. Na het eten kwamen we aan in de haven van Harlingen en was het weer happy hour. Ik heb toen samen met Sanne en Selina (crew) nog twee zeilen vastgezet. De main sail en de mizzen. In de avond hebben we nog even met een groepje genoten van de zonsondergang op de dijk.

Dag 6 donderdag 14 juli:

De dag van de sail in waarbij alle boten met zijn alle de haven Harlingen in varen. Eerst weer het gehele schip spik en span maken tijdens happy hour. Omdat wij de vorige dag al waren aangekomen net als vele andere boten, moesten we een stukje terugvaren. Ditmaal met gasten aan boord om te laten zien wat wij hebben geleerd aan boord van de Gulden Leeuw. Tijdens de sail in heb ik eerst met een groepje in de netten aan de voorkant (boeg) van het schip gezeten. Daarna ben ik boven in de mast geklommen om vanaf boven naar alle mensen te zwaaien tijden de sail in. Wat was dat fantastisch! Eenmaal aangemeerd hebben we nog het zeil in de boeg opgevouwen en vastgemaakt. In de avond een gezellige bbq met muziek aan boord van het schip. Daarna nog naar het mainstage gegaan om een feestje te vieren. Waarna ik om 23:30 bridge watch had, om te voorkomen dat er geen ongenode gasten met bijvoorbeeld een “slokje op” stiekem aan boord zouden klimmen.

Dag 7 vrijdag 15 juli:

De laatste hele dag was aangebroken. De ochtend begon met sportactiviteiten tegen de trainees van andere boten. Dit was ontzettend leuk. Zo leerde je namelijk nog meer trainees kennen. Toen snel lunchen want het was weer tijd voor happy hour. Daarna ons klaar maken voor de crewparade. Smink op, gulden leeuw shirt aan en een Hawaii slinger om. En daar gingen we naar de crewparade, wat een beleving was dat. Allemaal enthousiaste en uitgedoste trainees in een parade door de stad. Aan het einde van de parade kwamen we bij de mainstage voor de prijsuitreiking. Ons schip de gulden leeuw heeft de prijs gewonnen voor best dressed ship in port! Na de crewparade was het tijd voor de crewparty. Eerst hebben we met alle trainees gegeten. Waarna we een heel mooi feest hebben gehad, waarbij vooral is gelachen, gedanst en gesprongen. Daarna terug naar de boot en nog even Dag 8 zaterdag 16 juli:

Zaterdag, de laatste dag was aangebroken. De wekker stond al vroeg alles moest ingepakt en opgeruimd worden. Iedereen was ontzettend moe. Een hele uitdaging om alles van jezelf weer in je tas te krijgen. Vervolgens hadden we nog een laatste happy hour, iedere watch moest nog een keer alles schoon maken. Daarna was het tijd voor afscheid, toch wel een emotioneel moment, want het was een ontzettend leuke en hechte groep geworden in een paar dagen. Vervolgens van boord af, naar huis, weer wat aarden na de gekregen zeebenen en vooral veel bijslapen.

Als ik terugkijk op deze reis heb ik vooral veel geleerd van ieders motivaties, drijfveren en culturen.  Dat je niet allemaal hetzelfde hoeft te zijn en je elkaar heel goed aanvoelt, je hebt maar weinig nodig op zo’n schip. Daarnaast was het mijn doel om ook echt te genieten, plezier maken en leren, en dat is zeker gelukt. Zo ervaarde ik dat je niet altijd maar op sociale media hoeft te zitten als je echt geniet maak je geen foto’s. Het weekje zonder telefoon beviel dan eigenlijk ook prima. Daarnaast heb ik geleerd hoe je een stukje leiderschap geeft aan een groep. Iedereen moest namelijk een keer leider zijn van de watch. Samenwerken vond ik altijd al leuk om te doen maar al helemaal met zo’n leuke en enthousiaste groep met trainees van verschillende leeftijd en uit verschillende landen. Ook is de drempel voor mij lager geworden om Engels te praten. Vroeger vond ik dit best wel een dingetje, maar nu is het gewoon doen fouten maken mag, en je hoeft zeker niet een heel Engels woorden boek uit je hoofd te weten om je te kunnen redden.

En het is gelukt, ik ben dol op klimmen en bij de Sail In, hing ik boven in de mast!! Wat een ervaring en vrijheid die je voelt!!

Deze fantastische reis en ervaring voor het leven heb ik te danken aan:

Snakeware, Zee van Hout en Meer, Veenstra Installatie, HDV, Accelent en familie.