Google nieuws show: SearchOn’22

Afgelopen woensdag, 28 september 2022, zond Google het SearchOn22 evenement uit, waarin de nieuwste ontwikkelingen van de zoekgigant gepresenteerd werden. Vanuit Snakeware waren we daar bij en in deze blog geven we je een korte samenvatting van de vernieuwingen van Google search on die sinds kort beschikbaar zijn of eraan zitten te komen.

 

Heb je vragen over SearchOn of wil je meer weten over de mogelijkheden om te profiteren van deze innovaties? Neem dan contact op met jouw consultant bij Snakeware Strategy.

 

Google leunt steeds meer op Artificial Intellingence voor search results: Google Lens

Zoeken wordt steeds 'natuurlijker'. Zoals je normaliter iets aanwijst en vraagt aan je metgezel of die er iets meer over weet. Zo gaat Google zoeken je ook steeds natuurlijker van zoekresultaten voorzien. Je richt je camera op een product en Google geeft je bijpassende zoekresultaten.

 

Zoek wat je ziet met je camera en Google geeft je antwoorden. Stel je vraag met je stem, of neurie een liedje om te achterhalen welke het is. Google begrijpt je en brengt alle vormen van informatie bij elkaar. Google's expertise in Artificial intelligence helpt in elk terrein. Ze begrijp je steeds beter en bieden je steeds diversere resultaten.

 

Meer diversiteit in zoekresultaten dankzij Multi Search

Met Google Multi Search kan je naast een afbeelding, screencapture of Google Lens visual ook nog tekst toevoegen. Hiermee word je nog beter bediend met de zoekresultaten. Multi search wordt beschikbaar in maar liefst 70 verschillende talen. Multi Search helpt je met het vinden van moeilijke zoekcombinaties. Op zoek naar een handtas in de vorm van een bagel? Als voorbeeld gaf Google een vrouw die een foto van haar ontbijt maakte en er ‘purse’ achter zette. Niet veel later krijgt ze een tas in de vorm van een broodje thuis afgeleverd.

 

Dat hebben we even getest en het is erg leuk dat ook eens te doen. We gingen even op zoek naar een gitaar, en gebruikte een foto van een banaan. Erg indrukwekkend hoe Google dan de juiste combinaties weet te maken.

 

Search Results

 

Het automatisch aanvullen van een zoekwoord, met veelvoorkomende gerelateerde zoektermen, wordt hierbij nog verder uitgebreid. Multi Search is een mooie bron voor Keyword Research, zodat jij de zichtbaarheid van je organisatie of bedrijf vergroot.

 

Er is ook Multi Search ‘Near me’, ofwel 'in de buurt’. Hiermee kun je een foto of screenshot maken, waarmee je vervolgens krijgt te zien waar jij in je omgeving dit kan vinden. Zo maak je sneller de connectie met een bedrijf bij jou in de buurt.

Google Lens AR translate

Het vertalen van afbeeldingen is de volgende indrukwekkende mogelijkheid die Google verder aan het verfijnen is. Hiermee kan je een afbeelding met tekst vertalen. De tekst op de afbeelding zal in de taal die jij kiest worden weergegeven, zodat jij alles kan lezen. De achtergrond van de afbeelding wordt hierdoor niet aangepast. Ze plaatsen de vertaling zonder afbreuk te doen aan de huisstijl van jouw bedrijf.

 

Google Search app voor IOS

Binnen Android is Google veelvuldig aanwezig. Voor iOS heeft Google een Search App. Met de app kan je producten opzoeken vanuit je screenshots, je kan tekst vertalen met je camera en muziek vinden door te neuriën.

Wanneer je begint met typen van je vraag in de zoekbalk zal Google je helpen met suggesties van relevante vervolgwoorden. Dit kan je helpen bij het verder schrijven van je vraag.

 

Waar helpt Google je mee?

Google maakt het makkelijker om vragen te stellen.

Het zoeken is makkelijker doordat je met behulp van afbeeldingen ergens een beter beeld en gevoel bij te krijgen.

Google laat de resultaten van je zoekopdracht op nieuwe manieren zien.

 

Rijkere lokale vindbaarheid met Google Maps

Door middel van satellieten, antennes en een ‘Street View’ geeft Google weer waar jij je bevindt en hoe je naar de plaats van bestemming komt. Google voegt daar steeds meer data aan toe.

 

Zoek realtime met live view in Google Maps

Zoek in realtime terwijl je onderweg bent. Zie wat er allemaal om je heen gaande is op dat moment. Als bedrijf word je zichtbaar in realtime als iemand in de buurt is. Google doet dat steeds visueler, door afbeeldingen en filmpjes op de map te plaatsen.

 

Google maakt online shoppen steeds makkelijker

In een concurrentiestrijd met Amazon, ontwikkeld Google haar 'shopping graph’ steeds nadrukkelijker met handige nieuwe mogelijkheden. Met Google's shopping graph wordt de ervaring van het online shoppen een stuk eenvoudiger en nog visueler. Bij image search stond al langer het 'prijskaartje’ om aan te geven dat het getoonde item te koop is.

 

Google voegt er nu relevant nieuws aan toe. Ook toont Google gerelateerd producten die je look helemaal afmaken of je krijgt vergelijkbare producten te zien die populair zijn bij anderen. Je kan producten in 3D zien en je krijgt meteen relevante informatie over het product te zien.

 

Als je ‘shop’ typt met het product waar je naar opzoek bent, krijg je verschillende webwinkels te zien waar je dit product kan kopen.

 

Bijgaand een voorbeeld. Een foto van een horloge om mijn arm levert het volgende resultaat op. Google weet precies welk model het is en waar het te koop is. Let ook op het prijskaartje, wat betekent dat je dit product daar kunt kopen.

 

 

Veel nieuwe features dus in de shopping zoekresultaten. Speel ook in op deze ontwikkeling naar een meer 'visuele' zoekervaring. We vertellen je er graag alles over, hoe ook jouw aanbod hier maximaal zichtbaar wordt.

 

Duurzaamheid is ook voor Google een speerpunt

Google helpt je om duurzamer te leven. Door de eco-friendly route, dit is de route in Google Maps waarbij je het minste benzine verbruikt. Je kan in de app dan aangeven wat voor auto je rijdt (diesel, benzine, hybdride of elektrisch) en hiermee houdt Google dan rekening.

 

Ook zet Google bij de zoekresultaten van auto’s het verbruik van de auto zodat je daar rekening mee kan houden bij de aanschaf. Google laat de dichtstbijzijnde oplaadstations voor elektrische auto’s zien op de kaart. Allerlei features om duurzamere opties te kunnen kiezen.

 

In de onderstaande afbeeldingen zie je een voorbeeld van een eco-friendly route. Er staat bij hoeveel benzine je bespaart en de route houdt rekening met de huidige verkeersomstandigheden. Ook kan je het motortype van je voertuig wijziging zodat Google op basis daarvan de meeste eco-friendly route kan bepalen.

 

Search Results

 

Meer controle over Resultaten over jou

Je kan zelf controleren welke informatie over jou Google mag gebruiken om de advertenties voor jou te personaliseren. Je kan gemakkelijk uitzetten wat Google niet van je mag gebruiken. Ook werkt Google aan betere controles over wat er over jou online verschijnt. Zodat je meer controle houdt over jouw online zichtbaarheid.

 

Google search: Een meer natuurlijke zoekervaring

Google maakt het zoeken naar informatie dus steeds eenvoudiger en natuurlijker. De input om tot een zoekresultaat te komen wordt met Artificial Intelligence steeds makkelijker. Schiet een foto met je smartphone en Google geeft je alle relevante informatie bij wat er op je foto staat.

 

In de resultaten geeft het een steeds 'rijkere’ bron aan informatie. Tekst, foto's, video, 3D en AR content worden je eenvoudig toegankelijk gemaakt. In realtime! en indien relevant, bij jou in de buurt.

 

Het is belangrijk hierop in te spelen. Heb jij al een 'rijkere' informatievoorziening gerealiseerd rondom jouw bedrijf, merk en aanbod? Zijn jouw teksten, foto's en video up to date? En geoptimaliseerd voor de nieuwe Google Search beleving? Wij helpen je er graag mee op weg.

 

Wil je nog even dieper duiken in de update van Google? Bekijk dan hier de volledige presentatie:

 

Google Presents: Search On '22

 

Wil je met ons van gedachte wisselen over deze en andere online marketingontwikkelingen die jou en je bedrijf kunnen doen groeien? Neem dan nu contact op, de koffie staat klaar!