Consument wil meer grip op data: bedrijven riskeren vertrouwen door gebrekkige transparantie

Nederlandse consumenten zijn duidelijk: ze willen grip op hun persoonsgegevens en verwachten transparantie van bedrijven. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Snakeware blijkt dat het overgrote gedeelte van de Nederlanders meer grip wil op de situatie.

 

Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Snakeware uitgevoerd door Mediaplus. In totaal namen 508 Nederlandse consumenten deel, representatief verdeeld naar leeftijd, geslacht, opleidings- en inkomensniveau. De data zijn verzameld in juli en augustus 2025 via een online vragenlijst.

 

Aan de hand van de gegevens van het onderzoek hebben wij de belangrijkste punten op rij gezet.

Hieruit valt af te leiden dat er wel degelijk zorgen zijn over de veiligheid van persoonsgegevens en het opslaan van data buiten Europa. 

 

  Totaal

De veiligheid van mijn persoonsgegevens is belangrijker dan het gemak of de lage kosten

van online diensten.

60%

Het opslaan van persoonsgegevens in datacenters binnen Europa is veiliger dan in

datacenters buiten Europa.

42%

Ik maak mij zorgen dat mijn persoonlijke gegevens worden opgeslagen in datacenters

buiten Europa.

41%

Als een bedrijf mijn persoonsgegevens binnen de EU bewaart, draagt dit positief bij aan

het beeld dat ik heb van dat bedrijf.

41%

Ik heb het gevoel dat de Europese wetgeving (AVG) mijn persoonsgegevens

voldoende beschermt.

37%

 

 

Duidelijk is dat dan ook de voorkeur voor het overgrote gedeelte uitgaat naar een transparant bedrijf en duidelijkheid over hoe en waar data opgeslagen wordt door het internetbureau. Dit blijkt uit de volgende statistieken:

 

Het is belangrijk dat bedrijven....

  Totaal
… transparant zijn over in welk land ze onze gegevens bewaren. 76%
… transparant zijn over in welke datacenters ze onze gegevens bewaren. 74%
… mijn persoonlijke gegevens specifiek in een Europees datacenter opslaan. 55%

 

Kans voor bedrijven om vertrouwen te winnen
“Consumenten verwachten vandaag de dag radicale transparantie van bedrijven. Waar staat mijn data? Hoe wordt die beschermd? Voor organisaties ligt hier een enorme kans om zich positief te onderscheiden en vertrouwen op te bouwen,” zegt Ate van der Meer, CCO. “Wie dat goed regelt, wint het vertrouwen én de loyaliteit van de consument.”