Verhoog je conversies met deze 10 tips!

Explore Growth Together is waar we bij Snakeware voor staan. Samen waarde creëren en bouwen aan waardevolle partnerships. Om deze reden delen we graag onze kennis gebaseerd op jarenlange ervaring. In deze blog nemen we je mee om meer conversies te genereren. Met behulp van de volgende tien tips vergroot je de kans op meer conversie op je website.

 

Wat zijn conversies?

Conversie betekent in het kort dat een bezoeker op je website een gewenste actie onderneemt. Bijvoorbeeld een aankoop, informatie- of offerteaanvraag, of een andere gewenste actie.

 

Macro conversies zijn de primaire doelen van de website. Voor een webshop is dit een aankoop en voor een andere website kan het aanvragen van een offerte de macro conversie zijn. Micro conversies zijn indicators die de intentie van de website bezoeker laten zien. Micro conversies zijn nodig om tot een macro conversie te komen.

1. Het checkout-proces optimaliseren

Door het check-out proces te optimaliseren verhoog je het rendement van de website. Met recordings en heatmaps kun je onder andere zien waar in de funnel bezoekers afhaken. Door storende factoren in de funnel te optimaliseren wordt het checkout-proces verbeterd. 

2. Mobiel of desktopgebruikers?

Door het inzichtelijk maken van het type device waarmee de bezoeker de website bezoekt, is het mogelijk de website daarop te optimaliseren.

Per sector zien we grote verschillen als het gaat om het gebruik van mobiel en desktop op websites. Daarentegen zien we ook weer onderscheid in het type opdrachtgevers. Doorgaans zien we bijvoorbeeld bij B2B opdrachtgevers dat het aandeel in desktopverkeer een stuk groter is dan het mobiele verkeer.

 

Ben jij benieuwd waar jouw verbeterpunten liggen op de website? Neem dan contact met ons op, we kijken graag samen met onze experts hoe we dit realiseren!  

3. Call-to-action en belangrijke informatie boven of onder de ‘vouw’

Content boven de ‘vouw’ op een website is zichtbaar zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen. Hoe verder informatie naar beneden staat op een pagina, hoe kleiner de kans dat deze content wordt gezien. Door het plaatsen van een call-to-action (CTA) boven de ‘vouw’, zorg je ervoor dat alle bezoekers van de webpagina de CTA ook daadwerkelijk zien. Wanneer je een CTA onder de ‘vouw’ plaatst, zal alleen het percentage bezoekers dat verder scrolt deze zien: een gemiste kans!

4. Optimaliseer je call-to-actions

Het is erg belangrijk om voortdurend je CTA’s te testen en te analyseren of deze bijdragen aan een conversie. Door bezoekersgedrag te analyseren kijk je of zij ook op de CTA klikken en de vervolgstappen begrijpen. Je kunt ook je CTA’s testen met behulp van een A/B-test. Maar daarover later meer.

5. A/B testen geven duidelijkheid

Er zijn talloze onderdelen op je website die je kunt testen om de prestaties te verbeteren en de conversie te verhogen. Dit kan onder andere met een A/B-test. Je test of jouw ingerichte variant(en) meer bijdragen tot conversie dan het origineel. Denk bijvoorbeeld aan een aangepaste tekst op een CTA of de kleur ervan. Maar ook aan wijzigingen aan de lay-out of aanpassingen aan het hoofdmenu.

Heb je voldoende bezoek? Maak dan een test voor desktop en voor mobiel. Bekijk of de resultaten op desktop anders zijn dan op mobiel. Ook bij een meertalige website doe je er verstandig aan om een A/B test in te richten per taal. We zien grote verschillen in websitegebruik per land, dus houdt hier rekening mee wanneer je een A/B test gaat inrichten.

6. Houd formulieren simpel

Een formulier kan ook een conversie zijn. Houd een formulier zo beknopt mogelijk en vraag alleen om gegevens die voor opvolging cruciaal zijn. Details komen later wel in een eventuele vervolgafspraak. Complexe formulieren vergroten de kans dat bezoekers afhaken, waardoor jij conversie misloopt.

7. Maak slim gebruik van certificaten en keurmerken

Door het tonen van behaalde certificaten en keurmerken op de website communiceer je de successen van de organisatie. Met een certificaat laat je zien dat je aan bepaalde verwachtingen en eisen voldoet. Behaalde certificaten verhogen de betrouwbaarheid van je organisatie en vergroten de kans op conversie.

8. Conversie optimalisatie via verschillende communicatiemiddelen

Conversie optimalisatie kan ook gerealiseerd worden met behulp van andere communicatiemiddelen. Dankzij e-mailmarketing deel je eenvoudig boodschappen met je (potentiële) klant. Door te meten wat je openingspercentage en klikpercentage is, zie je hoe goed je nieuwsbrief is ontvangen. Maak gebruik van UTM-codes om het bezoek nauwkeurig door te meten in Google Analytics. Ook met social media bereik je de potentiële klant en verwijs je hem of haar naar je website.

9. Social proof geeft overtuigingskracht!

Het social proof maken van jouw website kan net die ene twijfelende bezoeker over de streep trekken. Het draait allemaal om sociale bewijskracht: een eeuwenoud concept. Je maakt gebruik van de reviews van klanten om jouw website net die extra overtuigingskracht te bieden die de bezoeker doet besluiten met jou in zee te gaan.

10. Neem contact op met ons!

Save the best for last. Heb je behoefte om te sparren over het verbeteren van jouw conversie op je website? We kunnen je voorzien van advies op maat. Interesse? Neem dan contact met ons op en onze experts staan klaar om je te helpen!